Parkeringsregler Nord-Norge och vattenkvalitet

Hej,

Ska upp och göra dagsvandringar samt några korta tältturer i Nordnorge i sommar. Vi kommer flytta runt i området mellan Nordkapp och Narvik ungefär.

Det var några år sedan jag var och vandrade i Norge senast, så känner att jag behöver uppdatera mig lite på parkeringsreglerna.

Kan (får) man parkera var man vill längs de mindre vägarna där uppe, förutsatt att man inte står trafikfarligt till? Eller är det uppmärkta p-platser som gäller?

Och hur är vattenkvaliteten i fjällbäckarna? Ok att dricka eller ska jag packa med min Sawyer?

Jag menar att man kommer myyycket långt med sunt förnuft. Det finns ofta parkering, men de är inte alltid uppmärkt. Lagligt tror jag nog att man inte kan parkera längs mindre vägar. För att göra det måste du av vägen för att inte blockera trafik, och då blir det ”motoriserad ferdsel i utmark” något som är strängt förbjudet i Norge. Men självklart parkerar folk längs mindre vägar utan problem. Se bara till att inte vara i vägen för traktorer och arbetsredskap, brannvesen og redningsetater,samt inte genera evt närboende. Samtidigt kommer du troligtvis att till 99.9% gå tur i områden där andra också går tur regelbundet. På sådana platser finns det turparkeringar, eller ”utfartsparkering” (större och mindre varianter) som man använder sig av. Men också här måste man ha sunt förnuft. Det är faktiskt otroligt vanligt på populära utfartsparkeringar att man ser bilar som parkerat som idioter. Kommer man om vintern oavsett var i Norge, så är det standard att ha med minst en bra spade i bilen för att ”spa ut en p-plass”. Vad det gäller vatten så är det samma som i Sverige, kanske lite bättre eftersom Norge generellt inte är lika tätbebyggt. Ju längre upp i höjden desto bättre chans till god vattenkvalitet. Är det ingen bebyggelse uppströms så är det god chans till bra vatten. Själv har jag aldrig behövt använda Sawyer. Fjällbäckar har i regel bra vatten och såvitt alla jag vet dricker rätt från bäcken. För övrigt gör jag samma i skogen här utan problem…Jag har bott i Norge sedan 2010. Har varit i Nord-Norge minst 10 gånger..

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Btw, Det är ofta man stöter på privatägda ”bomvägar” som kostar en slant att köra på. Likadant med turparkeringar/utfartsparkering. Väldigt vanligt att man betalar med vipps, alltså Norges motsvarighet till Swish. Hur du skal lösa det vet jag inte. Man kan bara ha vipps om man har ett norskt bankkonto antar jag. Samtidigt är det vanligt med turister. Jag vet inte hur utländskt folk gör…

Btw, Det är ofta man stöter på privatägda ”bomvägar” som kostar en slant att köra på. Likadant med turparkeringar/utfartsparkering. Väldigt vanligt att man betalar med vipps, alltså Norges motsvarighet till Swish. Hur du skal lösa det vet jag inte. Man kan bara ha vipps om man har ett norskt bankkonto antar jag. Samtidigt är det vanligt med turister. Jag vet inte hur utländskt folk gör…
Skulle väl kunna lösas med t ex paypal.

/Patrik

Rätt många bomvägar som har fått automatiska bommar senaste åren (i min del av Norge i alla fall). Då ska man betala på internet inom 48 timmar (lätt att glömma) eller så får man en faktura med en faktura avgift på 70-80 kr (möjligt man slipper med svensk bil).

Ibland kan man fortfarande betala med kontanter i en box.

...och tippset är att betala alla avgifter i tid. Norge och Sverige har sammarbete, så räkning kommer hem till dig (eller åtminstone bilägaren) förr eller senare. Men då med xxx kr i extra avgifter...

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips