Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling

Hej!

Jag och sambon har kikat lite på att ta en tur med vår kanadensare genom Långvattnet mellan Kloten och Nyfors och tillbaka- men blir osäker när jag försöker söka om parkeringsplatser. 😅 Vet någon med säkerhet var i trakten det går att parkera över någon natt eller eller par?

Jag har hittat något om att kunna parkera vid stugbyar etc, men jag förstår inte om det då måste inkludera boende- vilket inte är vår plan. (Tanken är att vi ska tälta längst sträckan.) Då vi inte ska hyra kanot så är det inte heller aktuellt med paketpriser för kanothyrning med parkering etc. En kostnad för parkeringen i sig är dock såklart både accepterat och förväntad. 😊

Supertacksam för tips och råd både om parkering och allmänt om just paddling genom Långvattnet! (Vi kommer med all sannolikhet inte vika av till Stora Korslången etc utan bara ta Långvattnet. Åtminstone den här preliminära vändan. 😋)


/Thess
 
Gräsmatta kan vara olämpligt?

Min erfarenhet av regelverket (i Stockholm) är att (om det kommer p-vakter) så måste man ha minst höger sidas däck på asfalt/väg (annars blir det "terrängkörning" som kräver andra tillstånd). Men det kanske både är tillåtet just där, samt är obefintligt med p-vakter.
 
Ja, det kanske är det säkraste att göra. Kontakta ND alltså. 😊 Det värsta vi kan få är ju ett nej. 😜 Jag skickar iväg ett litet meddelande och frågar dom.

Tack för alla svar! ❤
 
Återkoppla gärna hit vad svaret blev 😊


Fick svar snabbt. 😁 De skrev att parkering är en bristvara, så de tar en symbolisk summa, men jag tolkar det som att det går bra. Gissar att det också såklart beror på hur mycket plats de har vid tillfället- så vi lär kolla läget inför att en eventuell resa är spikad.
 
När jag var där med kajaken, kollade jag bara google maps efter lämplig grusväg i skogen nära vattnet. Var inga problem att stå vid sidan av en sån. Finns alltid nån lite ficka nånstans.

Man borde väl även kunna börja i andra änden också, uppe vid Nyfors. Åkte förbi där på hemvägen då och tänkte att man skulle kanske skulle lagt i där istället.
 
Senast ändrad:
När jag var där med kajaken, kollade jag bara google maps efter lämplig grusväg i skogen nära vattnet. Var inga problem att stå vid sidan av en sån. Finns alltid nån lite ficka nånstans.

Man borde väl även kunna börja i andra änden också, uppe vid Nyfors. Åkte förbi där på hemvägen då och tänkte att man skulle kanske skulle lagt i där istället.

Övervägde att åka till Nyfors och inleda därifrån, men visst blir det lite samma sak där? Dvs att det inte finns någon parkering som är allmän? Skulle iofs kunna göra samma sak där och kolla med t ex River Lodge. 🤔

Ska kika på den igen! 😁 Tack!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...