paraply?

Finns det "vandringsparaplyer"? Inget jag har stött på. Jag använder ett gammalt, relativt kompakt paraply som ryms tillsammans med ryggsäckens regnställ.

Förövrigt är paraply ruskigt underskattat på vandring! Om man finner ett som ryms på sättet jag förvarar mitt så ska det absolut med. Kan lösa många besvärliga situationer vid konstant regn.
 
Själv använder jag regnponcho, så har man fria händer till vandringsstavar eller annat.
Samt väger regnponcho mycket mindre och tar mindre plats.
Om det regnar och blåser så är paraply redan jobbigt i stadsmiljön.
 
Jag började ta med paraply på fjällvandring för några år sedan och blev lite utskrattad av mina vänner. Tills en kväll i lägret med regn (väldigt bra för små utflykter till de närmaste buskarna). Först använde jag ett litet från Clas Ohlson (235 gram) sedan hittade jag ett lättare på Hemköp (175 gram). De är små och behändiga men har inga fästanordningar som ett "riktigt vandrarparaply". Jag tycker paraplyet försvarar sin plats i packningen men det ersätter inte mitt regnställ annat än vid lättare regn.
 
Råder många missuppfattningar då det kommer till paraplyer på vandringar. Paraply ersätter inga regnkläder. Varken regnponcho eller regnjacka. Det är ett trevligt komplement som absolut ska ägnas en fundering över. Jag har aldrig använt paraply medans jag går från punkt A till B utan använder det endast vid pauser/läger.

Tänk så många praktiska funktioner paraplyt kan fylla utöver regnskydd!
-Torka klädesplagg så som sockar.
-Använda som stöd vid benbrott.
-Skrämma rovdjur.
Etc.

Jag förstår varför man inte tar med sig paraply.. Men nog finns det fördelar med det trots allt 😁
 
Köpte ett vandringsparaply, liten diameter och lätt, men med kort skaft. Utmärkt komplement vid regn. Har sytt en kogerficka till det på ryggsäcken så att jag kan ha paraply och fria händer samtidigt. Ersätter inte regnställ/poncho eller sydvästen men är ett mycket användbart hjälpmedel vid regn. Rekommenderas starkt! Diameter 820, skaft 515, 162 gram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
Fjällkjell Paraply? Lättpackning 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...