Pajak?

Någon som provat de polska sovsäckar som "Northstar" tagit hem? Pajak Radical 1 Z och 4 Z.Dom verkar ju helt fantastiska om man ska tro på informationen. Lätta, 535 respektive 780 g. Prisvärda i högsta grad, 1685 resp. 2295 kr. Då har dom också det bästa dunet 850 fillpower. Northstar anger temperaturgräns -14 respektive -22. Det där får man väl ta med en "nypa salt", men säckarna ser gedigna ut på bild.

"Packalätt" har ju också några polska dunsäckar, Cumulus Quantum 200 och 350. Också prisvärda, 2400 resp. 2800 kr. Nån som testat dom?
 
Rimligt!

Det låter ju betydligt rimligare. Med tanke på sovsäckarnas vikt (och pris) är det ju ändå bra. Vad menas med dom lägre gränserna (-14 och -22)? Är det vid dom gränserna man till nöds förväntas klara en natt ute?
 
Det låter ju betydligt rimligare. Med tanke på sovsäckarnas vikt (och pris) är det ju ändå bra. Vad menas med dom lägre gränserna (-14 och -22)? Är det vid dom gränserna man till nöds förväntas klara en natt ute?

Precis, men bra pris ändå med den vikten.


Komfort kvinnor (Comfort): den temperaturgräns där en normalbyggd kvinna förväntas kunna sova bekvämt.

Komfort män (Lower limit): den temperaturgräns där en normalbyggd man förväntas kunna sova bekvämt.

Mintemp (Extreme): överlevnadstemperaturen för en normalbyggd kvinna.
 
Har också kollat på sovsäck från Pajak. Har du skaffat en?

Men kollar man på Pajak Radical 8H så skiljer det bara 300:- mellan Western mountaineerings Ultra lite som är likvärdig med den, så är det så bra priser på Pajak egentligen?
 
Jag har bara erfarenheter av dunsäckar från likaså polska Roberts och Cumulus, i bägge fallen utmärkta. Men jag har kollat runt lite på polska friluftsfora och bland mina polska vänner, och Pajak verkar hålla samma höga klass, om inte högre. Det är fortfarande en liten familjefirma med all tillverkning på samma plats i Polen. De får leverera sovsäckar till polska militära elitförband.

Du tjänar rejält på att köpa sovsäcken direkt från tillverkaren:
http://www.pajaksport.pl/aspiwory/radical-4z.html.
På sidan finns även lite mer info än hos Northstar. Tyvärr hittar jag ingen engelskspråkig version, utom filmsnutten. Undrar du över något så kan jag hjälpa till att översätta.
Här finns grafik som förklarar de olika säckarnas uppbyggnad.

Obs att just denna säck inte är fylld med den högsta möjliga dunkvaliteten. På material/teknik-sidorna finns ett långt resonemang om att det inte skulle tillföra särskilt mycket, eftersom det är loftet som är dimensionerande. Verkar övertygande när jag läser det, men "på känn" tror jag att i alla fall hållbarheten kan bli bättre med +900-dun. Kanske det går att specialbeställa.
 
Har också tittat på Pajak och kommer troligen köpa en 1Z till sommarturerna om ingen har några dåliga erfarenheter av dem (tyvärr hittar jag ingen med några erfarenheter alls, men någon ska väl vara först...)

Engelsk sida finns här:
http://www.pro.pajaksport.com/

1z och 4z finns inte under "products" utan enbart i deras katalog.
 
Pajak Radical 4Z

Fick hem min säck i fredags, beställd via Northstar.se. Tanken var att fälttesta den i helgen som var, men en envis förkylning satte stopp för det. Har dock testat den ute på balkongen i ett par timmar, för att få en liten uppfattning om isoleringsförmågan i alla fall. I ca -15 så var det varmt och skönt i säcken, dock ska ju detta inte likställas med att ligga ute en hel natt. Jag låg också på en soffa med dyna och inte ett liggunderlag. Så ta mina uppgifter med en näve salt...

Dragkedjan är lite kärv att dra upp och ner, men har man lite tålamod och är försiktig så är det inga problem. Säcken i övrigt känns bra och jag ser fram emot att ta med den på resan till bergen i Uganda i december.

Återkommer med mer konkreta erfarenheter när så är möjligt.
 
Jag har bara erfarenheter av dunsäckar från likaså polska Roberts och Cumulus, i bägge fallen utmärkta. Men jag har kollat runt lite på polska friluftsfora och bland mina polska vänner, och Pajak verkar hålla samma höga klass, om inte högre. Det är fortfarande en liten familjefirma med all tillverkning på samma plats i Polen. De får leverera sovsäckar till polska militära elitförband.

Du tjänar rejält på att köpa sovsäcken direkt från tillverkaren:
http://www.pajaksport.pl/aspiwory/radical-4z.html.
På sidan finns även lite mer info än hos Northstar. Tyvärr hittar jag ingen engelskspråkig version, utom filmsnutten. Undrar du över något så kan jag hjälpa till att översätta.
Här finns grafik som förklarar de olika säckarnas uppbyggnad.

Obs att just denna säck inte är fylld med den högsta möjliga dunkvaliteten. På material/teknik-sidorna finns ett långt resonemang om att det inte skulle tillföra särskilt mycket, eftersom det är loftet som är dimensionerande. Verkar övertygande när jag läser det, men "på känn" tror jag att i alla fall hållbarheten kan bli bättre med +900-dun. Kanske det går att specialbeställa.

Jag får 4z till ca 300 kr skillnad sverige vs polen. Räknar jag fel eller har vi olika definition på "tjäna rejält"? Jag antar att frakten tillkommer från Polen men den är gratis inom Sverige. Du brukar ha koll på läget Joanna så jag gissar att jag tänkt fel!
 
Jag får 4z till ca 300 kr skillnad sverige vs polen. Räknar jag fel eller har vi olika definition på "tjäna rejält"? Jag antar att frakten tillkommer från Polen men den är gratis inom Sverige. Du brukar ha koll på läget Joanna så jag gissar att jag tänkt fel!
Jag har bara "kört" det polska priset genom Forex valutaomvandlare, så det är ju inte på öret. Men enligt den är 889 zloty = 1788 kr, dvs nästan exakt det dubbla. Pajak har fri frakt inom Polen, men reserverar sig för "individuell bedömning" vid utskick till utlandet, så du måste fråga om detta. För att ge en uppskattning: jag beställde i höstas lite saker från Alpinsport i Krakow, i ett paket som nog var mer bulkigt än en sovsäck. Fraktpriset (DHL) var 20 zloty, d vs ca 40 kr.
Stämmer allt ovan, skulle din "vinst" vara av storleksordningen 480 kr.
 
Bra

Fick en Pajak 4Z i julklapp. Så sent i går kväll blev det till att testa. Slog upp tältet i trädgårn och sussade snabbt in. Sov i bara kalsingarna, sidenlakan och hade inte säcken helt stängd.

Varm,skön, inga problem med blixtlås och håller säkert temp angivelserna.

Säcken köptes från North Star som stod frö snabb leverans och service.

MatsH
 
matsh;
Ok, det låter nice att sova ute i tält en Julaftonsnatt :) Lite avis är nog vi andra...
Vilken utetemperatur resp. innetemperatur i tältet var det under natten?
/H
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
InCharge Pajak Radical 1Z Bo och sova 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.