Padjelantaleden!

avslutad210712

Gäst
nidob49; sa:
avslutad210712; sa:
Har du någon aning om vilka regler som gäller för hund på bussar i västerbotten respektive norge?

Fast å andra sidan får du inte ha hund i Padjelanta sommartid. Då får du smyga i utkanten.

//Bert

Ifjol vände jag när jag "fegade ur" vid gränsen med hunden med mig *L*. I år tänker jag inte fega ur *flinar*.

Skämt åsido så öppnar Norge-alternativet möjligheten att gå på "andra sidan" av Padjelanta vilket gör att jag slipper gå inne i parken. Så frågan handlade mer om transportmöjligheterna till och från Norge än om att vandra i Padjelanta.
 
"Andra sidan" saknar numera bron över en större jokk vilket gör den lite besvärligare än vad det brukade vara förr i tiden när allt var så mycket bättre. Annars är det en härlig väg för den som inte vill ha "trängsel".

http://www.frilufts.se/uppsala/tips/vandring/wmtips/vasterom.html

För övrigt så tycker jag att man ska börja i Sulitjelma och sluta i Vaislaluokta.

För er som läste reportaget om "gruppdynamik" i förra eller förrförra Utemaggan kan jag medela att vi i det gänget åkte Silverexpressen men sen fick ta taxi till Sulitjelma eftersom det var skärtorsdag och då är Norge STÄNGT. Annars går det buss. Förmodligen passar den inte Silverexpressen, det vore ju för bra annars. En bit ovanför samhället ligger Nysulitelmahytten, en fin stuga som t.o.m. har elström. Därifrån går man till norska Sorjoshytta och vidare till Sverige. På väg till Sverige finns ett vad jag vadat en gång och då var det grunt och lätt men rätt långt så man blev lite kall om fötterna. Men det brukar man inte dö av. Inte genast i alla fall...

Hittar ni min GPS längs vägen så ta den. Jag har fått ersättning på min otursförsäkring.
 
Sulitelma!

Man kan också göra som vi gjorde 2004: flyga helikopter till Staloluokta och vandra via Sårjåsjaure runt Sulitelmamassivet, längs Lomivatnet och sen via Pieskehaure och Vaimok tillbaka till Kvikkjokk.

Mycket trevlig, vacker och varierande tur! Vi tältade, men det går utmärkt att göra turen med övernattning i stugor. Glöm inte att skaffa norsk stugnyckel bara!

Inte så mycket vandring på Padjelantaleden iofs, men det spelar ju ingen roll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.