Padjelantaleden

Så snart är det dags - grejerna har redan börjat samlas i grupp och ska alldeles ner i säcken. För nu i år ska vi till Padjelanta.

Ivrig som jag är, har jag surfat runt lite och läst på om leden ifråga och här kommer min fråga. Då muntlig info gör gällande att Padjelanta är en cakewalk utan risk för blöta ,strömmande vad, etc, blir jag alldeles förvånad över bilder på rena vadarstrapatserna...

Hur ligger det egentligen till med Padjelantaleden från Kvikkjokk till Ritsem?

Ps: vilket håll är att föredra - söderut eller norrut? Huruvida man har solen i ögonen eller ej, är underordnat. Det jag erfarit från tidigare vandringar så spelar crescendot en viss roll, vilket jag tänker på även här. Vem vill avsluta i Abisko från Keb, Ammarnäs från Hemavan, etc, etc???

Är Akka det naturliga slutet, eller spenaten i Tarra?

Hilfe hilfe bitte - Sal
 
Jag har gått Ritsem-Staloluokta och skulle nog välja att gå åt det hållet ifall jag skulle fortsätta till Kvikkjokk, troligen skulle jag välja vägen över prinskullen (Linnés väg).

Strax innan Låddejåkkå korsar leden Viertjajåkåtj vid korsningen med gamla stigen från Kisurisstugan och det kan bli ett vad om det är mycket vatten och då är det bäst att vada några hundra meter uppströms. I övrigt är det inga problem.

/Ulf
 
Fisch; sa:
Då muntlig info gör gällande att Padjelanta är en cakewalk utan risk för blöta ,strömmande vad, etc, blir jag alldeles förvånad över bilder på rena vadarstrapatserna...
Hur ligger det egentligen till med Padjelantaleden från Kvikkjokk till Ritsem?

Går man leden kan jag överhuvudtaget inte minnas några vad. Hmm.. ankeldjupt vatten vid Tuottarstugorna.

Vem vill avsluta i Abisko från Keb, Ammarnäs från Hemavan, etc, etc???
Är väl inte fel? Jag har faktiskt aldrig gått vare sig Mårma- eller Tjäktjapasset från söder, så något år får det bli till att rulla på kuttingen och gå från söder. Abisko är faktiskt riktigt trevligt och har man tid över tar man ju linbanan till toppen och kikar på utsikten. Eller sätter sig i biblioteket och läser alla Till Fjälls.

Är Akka det naturliga slutet, eller spenaten i Tarra?
Beror väl på vädret, som ju är oförutsägbart. Den gången jag avslutade i Kvikkjokk blev det en halv antiklimax när det visade sig att passningen mellan buss och tåg var klen. Det slutade med att jag stackars göteborgare tog stockholmståget istället för att tillbringa ytterligare en halv dag i Kvikkjokk. Är man desperat så är man. Men har man planerat ordentligt kan det bli riktigt trevligt.

Nåja, vill du ha crescendo och trivs bäst ovan trädgränsen, så ska du gå från söder och välja Kutjaure-Vaisaluokta-spåret. Då kan du tälta ovan trädgränsen den sista dagen. Bara rasa ner för backen på morgonen och ta båten-bussen-tåget. Fast då missar du delvis Akka.
 
Jag håller med Svartöra om att det enda vattnet man kommer ihåg var runt Touttarstugorna.

Jag startade i Kvikkjokk och vandrade till Ritsem, men noterade att en hel del av de bättre vyerna uppenbarade sig när man vände sig om och tittade söderut.

Jag valde att gå den tidigare sträckningen norröver, men det skulle jag inte göra om idag. Det känns som att man slet onödigt på känsliga mossar och att det var därför leden lagts om. Jag vet inte om det är så, men iaf.

Grundstens bok beskriver leden från norr->söder så jag tror de flesta vandrar i den riktningen.
 
Crescendo...

Problemet ned Padjelantaleden, tycker jag, är att crescendot är på mitten. Etappen mellan Njunjes och Kvikkjokk är trist, och även etappen Akka-Kisuris minns jag som tråkigt. Det senare var kanske mycket pga dåligt väder.

Men sträckan (Kisuris-)Låddejåkkå-Arasluokta-Staloluokta-Touttar-Taraluoppal är den bästa biten i mitt tycke.
 
Re: Crescendo...

tor_selden; sa:
Etappen mellan Njunjes och Kvikkjokk är trist, och även etappen Akka-Kisuris minns jag som tråkigt. Det senare var kanske mycket pga dåligt väder.
Kanske - går man den sträckan i vackert väder har man en mycket fin utsikt upp mot Akkas västtoppar. Det går visserligen i björkskogen men den är gles.

Ett alternativ är ju leden över Kutjaure till Vaisaluokta. Då håller man sig ovan trädgränsen.

Men du har en poäng i att utsikten över Virihaure är mycket sevärd.. Stalo-Arasluokta är nog den "bästa" etappen så sett.

Njunjes till Kvikkjokk tycker jag var helt OK. Fina mossmattor i den skogen. Det gick rätt fort att gå (tre timmar) så jag hann med 10-båten redan och fick sedan tillbringa ett antal oplanerade timmar i Kvikkjokk.

Enda "problemet" tycker jag är att det inte är så roligt att tälta i tät björkskog. Det fanns några platser på strandbrinken mellan Tarrekaise och Njunjes (tror jag? eller var det strax norr om Tarrekaise?) som såg rätt bra ut, men jag föll till föga och tog en svettig natt i Njunjesstugan. Jisses vad en del ska elda..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.