Padjelanta

Proviant

Hej igen!

Förra året använde jag den här hemsidan som fungerar väldigt bra för de stugor som drivs av samerna. På kartan kan man klicka på resp. stuga för information om vem som är stugvärd i olika perioder och vad de olika stugvärdarna erbjuder för proviant och service. Jag vandrade väldigt tidigt på säsongen men då stämde sortimentet väldigt bra överens med vad som anges på hemsidan.

http://www.padjelanta.com/se/karta/index.asp

I Arasluokta gick det bra att köpa bröd och fisk hos de samer som bor där på sommaren.
Hoppas det är till någon hjälp!
Madeleine
 
Hej igen!

Förra året använde jag den här hemsidan som fungerar väldigt bra för de stugor som drivs av samerna. På kartan kan man klicka på resp. stuga för information om vem som är stugvärd i olika perioder och vad de olika stugvärdarna erbjuder för proviant och service. Jag vandrade väldigt tidigt på säsongen men då stämde sortimentet väldigt bra överens med vad som anges på hemsidan.

http://www.padjelanta.com/se/karta/index.asp

I Arasluokta gick det bra att köpa bröd och fisk hos de samer som bor där på sommaren.
Hoppas det är till någon hjälp!
Madeleine

Hej

När var du ute o vandrade? Jag funderar på början av juli o det är väl ganska tidigt.
Jag kollade denna karta och blev väldigt förvånad när de flesta skrivit att man inte kan räkna med att kunna köpa proviant i stugorna. Skönt att höra från någon att det fanns att handla.

//Caroline
 

avslutad210712

Gäst
Hej

När var du ute o vandrade? Jag funderar på början av juli o det är väl ganska tidigt.
Jag kollade denna karta och blev väldigt förvånad när de flesta skrivit att man inte kan räkna med att kunna köpa proviant i stugorna. Skönt att höra från någon att det fanns att handla.

//Caroline

Det förutsätter dock att stugvärden är på plats vilket man inte alltid kan vara säker på.
 
Proviant, svar

I början av juli är ju tidigt, tror de öppnar kring midsommar. Jag började vid månadsskiftet förra året.

Det är ju helt rätt att man inte kan handla om stugvärden inte är hemma. Till kvällen är ju dock de flesta det. Jag resonerade så att eftersom jag ändå bar med mig egen proviant för vissa dagar så fick jag nalla av den om någon inte skulle kunna vara hemma och sen köpa extra i nästa...eller nästa igen...
Jag äter mat som är enkel att kombinera på olika sätt med köpt proviant och därför funkar det för mig. Tänk igenom vilka behov du själv har.
Att bara äta bröd och fisk flera dagar kanske inte är optimalt?

Varnar oxå för att det är riktigt dyrt att handla i stugorna. Men jag tycker det är ett bra komplement till egen proviant om man vill spara vikt.

Madeleine
 
Hej

Tack för kommentar. Tanken är väl att inte bo i stuga men det är skönt att veta att möjligheten finns.
Tror nog att man får provpacka innan, lätt att det blir för mycket:)

// Caroline

Det där med att provpacka är inte dumt.
Jag brukar fundera på de olika momenten och vilken utrustning jag behöver: slå upp tält, laga mat, om det snöar osv
Ta med så lite som möjligt av "bra att ha" prylar, brukar ändå bli nog tungt.

Angående mat: I Staloluokta fanns det i alla fall förr två "kiosker" som hade torrfoder och annat att äta. Dock brukar det vara slut i slutet på säsongen. Jag skulle se till att ha mat med så jag inte svälter ihjäl, men att kunna köpa fisk och bröd som lite lyx.

Ska du tälta finns det jättefina tältplatser mellan Aras och Staloluokta med utsikt över hela Virihaure.

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
Crimper Padjelanta i presentform Fjällvandring 14
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
eyck Västra Padjelanta m. gummibåt Fjällvandring 17
Airfoil Det börjar pirra nu - Padjelanta. Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
robinlu Tips på rutt, Padjelanta! Fjällvandring 6
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.