Padjelanta - snö

Norrmännen har koll. http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow Där det är snö finns det sannolikt is på mindre sjöar.

Förmodligen använder de satellitbilder för att göra tolkningen av snötäcket. Finns optiska bilder från satelliten Sentinel 2.

Jag sitter inte vid en dator som tillåter mig att ta hem bilder nu men bilderna har en fantastisk detaljupplösning. Vi använder såna bilder för att isspana för skridskoåkning.

Thure

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
tack! Där har vi den sidan jag har letat efter. Så intressant och användbart, särskilt då man kan gå tillbaka i historien för att se hur långt snösmältningen kan ske på en vecka :)

mmm, jag får inte dessa länkar att fungera. (sitter visserligen vid en dator, det kanske kräver en mobil?)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips