Padjelanta på vintern

Jag funderar på att skida lite i Padjelanta i mitten på april, nu vill jag ha information från er som gjort detta.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Lite snö runt Staloloukta....

Hej,

Padjelanta är kanonfint på vintern. Har skidat genom stora delar av nationalparken och det har alltid varit trevligt. I brist på information om vad du vill veta kan jag bidra med några små allmänna erfarenheter från området.

1: Det har alltid varit ganska dåligt med snö längs typ östra stranden av Virihaure och en bit norr+söder därom. Min tolkning är att området ligger i nederbördsskugga och det helt enkelt inte faller mycket snö där. Borde iofs inte vara ett stort problem i mitten av April, men jag har vid ett tillfälle blivit tvungen att vända tillbaka in i Sarek på en 1:a Maj tur.

2: Då vädret är mulet drabbas man ofta av klassiskt flatljus, då kontrasterna i landskapet är få. Kan bli lite lurigt om man t.ex kommer fram till en snödriva.

/ Stefan

Vilken information vill du ha?

HåkanF

Ja allt som jag kan ha nytta av kan man säga. Men främst några saker jag bör tänka på? Är det vanligt med lite skotertrafik så det blir lite enklare att åka? Har du bott i stugorna, några problem med det? Någon sa att gasolen kunde vara slut.

Senast ändrad:
Hej,

Padjelanta är kanonfint på vintern. Har skidat genom stora delar av nationalparken och det har alltid varit trevligt. I brist på information om vad du vill veta kan jag bidra med några små allmänna erfarenheter från området.

1: Det har alltid varit ganska dåligt med snö längs typ östra stranden av Virihaure och en bit norr+söder därom. Min tolkning är att området ligger i nederbördsskugga och det helt enkelt inte faller mycket snö där. Borde iofs inte vara ett stort problem i mitten av April, men jag har vid ett tillfälle blivit tvungen att vända tillbaka in i Sarek på en 1:a Maj tur.

2: Då vädret är mulet drabbas man ofta av klassiskt flatljus, då kontrasterna i landskapet är få. Kan bli lite lurigt om man t.ex kommer fram till en snödriva.

/ Stefan

Ja det är väll främst information om saker jag bör tänka på. Sen angående stugorna har du bot i dom? Någon sa att gasolen kan vara slut, hört något om det?
Tack för det information som jag hittills fått.

Stugorna

På Badjelánnda Laponia Turisms webbsida (http://padjelanta.com/priset-och-oppet/) står inget om när stugorna är öppna eller har stugvärd vintertid. Dock står priser för vintern 2017.

Betyder det att stugorna är öppna men utan stugvärd, och är ouppvärmda när man kommer, om ingen annan redan är där?

Vet inte

Hej igen,

Har bara bott i en stuga, en natt för typ 20 år sedan. Och då utnyttjade vi inte gasolen, då vi hade med all utrustning för att bo i tält.

Men eftersom Padjelanta-leden inte är öppen på vintern (dvs inga stugvärdar + ingen ledmarkering) så hade jag definitivt tagit med eget kök + givetvis alla annan typisk vinterutrustning.

Och med tanke på att det bitvis är som lite lurigt att orientera sig i Padjelanta om vädret är grinigt är det slugt att ha med sig en GPS.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips