Padjalanta i juni

Hej igen och tack för alla svar på mina Sarek frågor.
Jag och min kamrat har insett att Sarek är nummret för stort som de relativa nybörjare vi är. Padjalanta lär däremot vara bra för vår sort.
Ett lite problem vi har är dock tiden: vi skulle behöva börja vandringen runt första juni.
Frågan lyder: Vad kan man vänta sig för klimat? Är det fortfarande full vinter? Skidor? Vinter sovsäck?
Dumt att ge sig av över huvudtaget? Vår och strålande sol? Tacksam för svar.
Henrik

Det skiljer sig mycket år från år och beroende på höjd. Men första juni är tidigt.

Förra året var det vinter i Sulitelma i slutet av juni, sommar i Padjelantas lägre delar på 6-700 m som mellan Staddjåhkå och Staloluokta och även sommar i Viejevaggé på 850 metersnivån första/andra veckan i juli. Men månaden innan var där full vinter. Vinter var det också till runt mitten av juli runt Råvejaure på drygt 900 metersnivån. Vi kom dit just när isen började släppa, snön hade dragit sig undan lite och släppt fram några blommor.

Ska du starta första juni får du räkna med vinterlika förhållanden vad gäller snö och is. Men håll koll på hur vinter och vår och snösmältning utvecklas. Har du otur har inte snön sjunkit ihop och satt sig utan det blir genomtramp, vilket är jobbigt.

Raskesven

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Även 2004

Hej!

Raskesvens beskrivning här ovan kan även användas för midsommartid 2004.

Början av juni innebär vinterförhållanden på marken, och vår i luften.

Skidor, åtminstone bitvis.

Normalt sett är jag lite lagom tveksam att ens ge mig upp på några längre vandringar före midsommar. Gör jag det, så har jag hållit järnkoll på snöläge och väder under de 5-6 föregående veckorna under säsongen. Bara då, kan man avgöra.

//Bert

Raskesven; sa:
Ska du starta första juni får du räkna med vinterlika förhållanden vad gäller snö och is. Men håll koll på hur vinter och vår och snösmältning utvecklas. Har du otur har inte snön sjunkit ihop och satt sig utan det blir genomtramp, vilket är jobbigt.
Det är väl precis detta som är pudelns kärna vad gäller lapplandsfjällen i juni: Det är varken vinter eller sommar, och man riskerar att få bära skidorna genom leran, lika gärna som att åka skidor med genomslag. Således ett varken-eller, och man får varken uppleva vinterfjället eller sommarfjället.

Ska man prompt ut i juni, så är väl de sydligaste fjällen att rekommendera, om man inte lika gärna kan nöja sig med fjällnära skog. Det finns ett par trådar om hur det kan vara i Helagsområdet under början av juni, och de kan ge en fingervisning (eftersom ingen vår är den andra lik).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips