PADI dykcert på Bali?

Jag undrar om det finns bra och seriösa dykkurser för absoluta nybörjare på Bali, som man inte måste boka på förhand. Tänkte åka i augusti. Skulle bli väldans glad om någon varit där och vill dela med sig av erfarenheterna. Ska man ta med snorkelutrustning?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Tulamben

Hej!
Dök på bali för två år sedan, gjorde dock endast 3 dyk och det var i Tulamben, bla på ett vrak från WWII som ligger precis vid stranden. Vrakdyket på natten var helt fantastiskt.
Dök mest på gili trawangan. kan också rekommenderas.
Tar du dykcert på ett padi 5star ställe kan det nog inte bli så mkt bättre. på sådana ställen startar kurser nästan varje dag el iaf ett par ggr i veckan. så boka innan borde inte behövas. När jag tog cert i thailand såg jag till att jag hade en svensk instruktör, även om utbildningen var sedan på engelska så kunde jag diskutera med honom på svenska om något var oklart,dessutom kan säkerthetstänkandet skilja sig mellan olika europeiska nationer, bra eller dåligt? döm själv.

Re: Tulamben

raimond; sa:
När jag tog cert i thailand såg jag till att jag hade en svensk instruktör, även om utbildningen var sedan på engelska så kunde jag diskutera med honom på svenska om något var oklart,dessutom kan säkerthetstänkandet skilja sig mellan olika europeiska nationer, bra eller dåligt? döm själv.

PADI har en standard på sina utbildningar som måste följas oavsett vilket land man är i eller vart instruktören kommer ifrån.. Sedan så kanske inte alltid verkligheten är densamma. Säkerheten skall vara samma överallt..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips