Paddling utan lyft Värmland

Hejsan,
Skulle vilja ha lite tips om lämplig paddling (packraft) i eller kring Värmland i början av juli.

Vad jag önskar är:
* Strömt vatten för det mesta (dock helst inte mer än klass ii)
* Inga lyft (eller väldig få, typ 200m är ok, sitter i rullstol)
* Typ 50-100 km
* Vildmark
* Iläggsplats nära busshållplats, upptag där jag kan lämna bilen och ta mig till ilägg med buss

Går det att hitta allt detta? :)

Har du kollat upp klarälven där man kör timmerflottfärder?
http://www.vildmark.se/Timmerflottf%E4rd+7+dygn+%2D+100+km__1053.html

Du behöver ju inte själva flotten, men i och urläggningsplatser har nog hyfsade kommunikationer.

Sträckan de flottar är ju helt utan lyft eftersom man inte orkar lyfta en flotte. Vattnet strömmar hela vägen, men det är aldrig några forsar. Har du inte allt för bråttom så kommer du bara behöva paddla för att hålla lämplig kurs när älven svänger. Du kanske även kan hitta någon sträcka uppströms eller nedströms där det är lite mer fors om du önskar det.

Det kanske inte riktigt lever upp till dina krav på vildmark, men frågan är om riktig ödlighet går att hitta någonstans i Värmland, speciellt om man ska kunna ta sig dit med buss. Jag har provat en endagars tur och man var ju inte direkt ensam på älven, men det var heller inte överbefolkat. Här och var såg man även bebyggelse från älven.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Såg nu att de även har kanotturer på webbplatsen jag länkade till. Kanske går att hämta vettiga tips ifrån.

Tack för tipsen, det blir Klarälven denna gång.

Då en följdfråga, är det ok att dricka Klarälvens vatten? Ser att flottfärdsföretagen skickar med färskvattensdunkar med flottarna. Är ju smidigt om man slipper koka vattnet/filtrera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips