Paddling på Åland

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
OK bra Klas. Man kan välja engelska och bokstav + de första tre siffrorna för att få 1/50 000 dels kartor t ex K324 för Jurmo. Är det pappers eller Tyvekkartor enkeltryck eller dubbelsidigt?

För rätt många år sedan så klistrade jag ihop såna här kartblad och satte på kartplast för att få större överblick i Åbolands skärgård.

Ser att det också finns en turistkarta i 1/150 000 över Åland Åland Islands 1:150 000, Tourist Map 2014 http://www.karttakauppa.fi/workspac...edService?file=page&pageID=9&itemcode=E203486

Finns tydligen också en 1/200 000 täckande hela Åboland och Åland se http://www.karttakauppa.fi/workspac...organization/html/aluejako-ulkoilukartat.html och där har jag snott utsnittet nedan.

Roliga ortnamn förresten kanske vore kul att åka skridskor på Helvetinjärvi en bit norr om Tammerfors.

Thure

Bilagor

• FInska kartor översikt.jpg
    FInska kartor översikt.jpg
    63.3 KB · Visningar: 537
OK bra Klas. Man kan välja engelska och bokstav + de första tre siffrorna för att få 1/50 000 dels kartor t ex K324 för Jurmo. Är det pappers eller Tyvekkartor enkeltryck eller dubbelsidigt?

Tyvärr vet jag inte om det är tyvek eller papper, enkel- eller dubbelsidigt.
Jag blev mest glad över att få klarhet i att det finns flera olika kartserier (för tex 1:50000 kartor). Genom att välja kartskalan med +/- utanför övre högra kartkanten anpassas kartbeteckningen. Då får man automatiskt rätt beteckning. Tex K324 eller 1042 som båda är 1:50000 kartor.

Vänliga hälsningar, Klas

Hej,

jag paddlade Åland runt nu i juli 2014. Start och mål var campingen Hummelvik/Eckerö.
Kartan jag använde var en gammal karta i skala 1:100.000. Den köpte jag 2003 då jag cyklade på Åland och öarna nära Turku.
Innan jag startade paddlingsturen så var jag på turistkontor i Mariehamn för att kolla om det finns en uppdaterad karta. Men de hade bara en liknande karta dock utan gradnät (och utan höjdkurvor, tror jag). Så jag nöjde mig med min karta. Den funkade utmärkt också för paddling och jag tänker inte att köpa nya/andra kartor ifall jag paddlar på Åland igen. Det här är kartan:
https://www.finna.fi/Record/fennica.598065

Hälsningar,
Jockel

Hej Thure,

Tack för tipset. Kanske man får kartan här? www.saaristo.org
Jag har bara en enkel turistkarta över Saariston skärgård som jag fick gratis 2003 på cykelturen. Den är bra nog för cykling, men inte för paddling. Skala ungefär 1:200.000, inget gradnät, inga höjdkurvor.

Mvh, Jockel

Själv har jag beställt kartor från mapline.fi i skala 100 000:1 men tyvärr är deras nätbutik endast på finska men e-mail på engelska borde fungera, beställde själv via e-mail då jag ville ha en skala som de inte hade i webshopen. Definierade bara skala, material, mittpunktens kordinater och hur många ark jag ville ha. Valde vanligt papper, dubbelsidiga A3:eek:r och är väldigt nöjd.

Ska snart iväg på en 17 dagars tur och tänkte bland annat paddla till/från Åland. Skulle säga att jag är ganska van att paddla långt/öppna överfarter, men tänkte ändå kolla i vilken vindstyrka det kan tänkas vara lämpligt att ta sig an överfarten. Paddlar någorlunda bekvämt när det blåser på och tidigare överfarter har väl som längst varit 2h med våghöjd där man förlorar syn på sina kamrater mellan topp och dal.

5-6 m/s kanske är lämplig övre gräns? obs förstår att det är individuellt, så ni kan ju berätta var er gräns skulle placeras.

Senast ändrad:
Svårt att ge råd om vindstyrka. Vågor bygger olika beroende på hur länge det blåst och hur lång sträcka de bygger på. Pålandsvind och uppgrundningar samt strömmar kan orsaka studsande och kort sjö.

Var försiktig om du har anledning att förmoda att sjön blir värre på andra sidan vattnet.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips