Paddling, med barn

Vi ska ut på en "expedition" med ett kusingäng, där åldern på kusinerna varierar mellan 9 till 14 år. Vi tänker oss två eller tre övernattningar.

Jag skulle behöva tips och erfarenheter från er om vad man bör tänka på och hur man gör en sådan tur så kul som möjligt?!

Hur långt kan man uppskatta att man kommer på en dag? Det går ju alltid att bland så att en vuxen sitter med 9 åringen. Men vad är rimligt och tro att man ska kunna ta sig?

Kanske finns det en hel trådar där detta reda diskuterats? Jag hittar dem inte, länk?

Förslag på paddelvatten tas tacksamt emot. Vi tänker paddla i Dalarna eller möjligten Västmanland.

Tacksam för svar!
[Ändrat av oberg_niklas 2006-03-12 kl 14:32]

Kolbäcksån kanske...

Om ni kan tänka er att paddla i västmanland så är Kolbäcksån/strömsholms kanal väldigt trevlig. Från ex turistbyrån i Hallstahammar kan man få bra paddelkarta för ån, med i och urtagningsplatser markerade och lyftsträckor beskrivna. Då kan man också få prova på att slussa (endast nerströms) om man vill och det tycker barn är spännande kan jag lova! (vuxna också för den delen) Vi har paddlat lite olika sträckor av ån med strövar- och frilufsargrupper (barn 7-13 år) och det har varit väldigt lyckat.

Ett annat trevligt paddelställe är annars Tinäsetområdet vid södra dalälven. Det var ganska längesedan jag paddlade där, men dit är jag själv sugen att åka med barnen.

Det kan vara lite svårt att uppskatta hur långt man hinner på en dag, en del barn tröttnar ju på själva paddlandet efter ett tag och stannar gärna iland lite längre än man själv kanske skulle vilja. Så planera hellre en för kort sträcka än en för lång och så kan ni ta mer tid för lägerliv, fiske, eldning och annat trevligt.

Strax norr om Hallstahammar finns en pytteliten ö mitt i ån som är något sorts "scoutfäste" tror jag. Där finns vindskydd, dass och eldplats. (Och kanske kan man hitta blodspår efter min son som satte en kniv i knät där härom sommaren vilket krävde hopsyning. Då var man glad att man faktiskt hade ordning på första hjälpen prylarna...)

Det var vad jag kommer på just nu. Har du andra funderingar så diskuterar jag gärna!

/Irja

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips