• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Paddling i kustartilleriets fotspår?

God afton semestersverige!

Jag har för avsikt att försöka lura iväg lite trevliga människor på paddeläventyr med lite militärhistoriskt fotspår, närmare bestämt kustartilleri!

Jag har under längre tid paddlat i Norrtälje skärgård och utan att söka mig till det så har jag bokstavligen snubblat över skyttevärn och tagtråd flertal gånger vilket i sin tur har gjort att jag börjat intresserat mig mer och mer!

Det finns gott om saker att se och förmodligen mycket att upptäcka i våra skärgårdar när det gäller sådant här!

Hade väl inga direkta planer på startdatum och inte heller slutdatum, men ett par dagar med övernattning, besök på arholma? Tältnatt på håkanskär med mellanlandning på diverse militära platser på vägen, samt landstigning på söderarms fyr om vädret tillåter, vore även kul att snoka runt strax söder om fyren där det ska finnas en hel del militärt!

Förslag är alltså välkommet!

Den optiska telegrafen i Furusund?
12 cm-kanonen på Lidö?
Lagnöbatterieet på Ljusterö?
Siaröfortet (Kyrkogårdsön)?
Vässarö?
Ovanskär?
Rävsnäs?
Råstensudde?
Tjockö?

Källa: Militär utflykt, Jan Erik Ohlsson

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Intressanta platser, som sagt finns många platser värt att besöka!

Den optiska telegrafen i Furusund?
12 cm-kanonen på Lidö?
Lagnöbatterieet på Ljusterö?
Siaröfortet (Kyrkogårdsön)?
Vässarö?
Ovanskär?
Rävsnäs?
Råstensudde?
Tjockö?

Källa: Militär utflykt, Jan Erik Ohlsson

Inte direkt i den norra skärgården, men jag kan varmt rekommendera ett besök på ERSTA batteriet (12/70)på Landsort söder om Nynäshamn, det sista fasta KA batteriet som nu är Museum.
Dagliga guidade visningar, pprata med gästhamnen på Norra öja.

/Pelle

Inte direkt i den norra skärgården, men jag kan varmt rekommendera ett besök på ERSTA batteriet (12/70)på Landsort söder om Nynäshamn, det sista fasta KA batteriet som nu är Museum.
Dagliga guidade visningar, pprata med gästhamnen på Norra öja.

/Pelle

Du verkar påläst!

Det finns ersta batterier att beskåda i söderarms skärgård också ;)

På Aspö i Karlskrona skärgård finns också ett (tämligen komplett) museum över rörligt kustartilleri
http://www.ka2.se/
och även Karlskrona skärgård vimlar av fasta installationer (några finns med som del av Aspö-museet).

Bunkervänner finner stort nöje här
http://www.bunker.nu/

/Patrik, i Karlskrona skärgård

Runt Bråviken-Oxelösund finns det också mycket intressant att leta upp och på Femöre finns Femörefortet som också är museum. Jag har aktivt letat igenom stränderna från Näveqvarn till Femöre men hittar ständigt nya värn och plomberade anläggningar så det har ju varit "ganska" välbevakat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips