Paddling från Åland till finland

Tack för svar! Har paddlat mycket på nordöstra åland och det är verkligen fantastiskt. Är öarna lika vackra och lätttältade längre österut? Någon av de större öarna tänker jag är hjälpsamt just för affärer och lä.
Min erfarenhet är att det är betydligt mer bebyggelse när vattnet i Finland. Vet inte om de har en annan strandrätt eller om Åland är mer restrektiva. Högre upp längs kusten kunde det ibland vara lite pyssligt att hitta tältplatser men nere bland öarna runt Åbo skärgård borde det inte vara något större problem.

/ Ulf

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Min erfarenhet är att det är betydligt mer bebyggelse när vattnet i Finland. Vet inte om de har en annan strandrätt eller om Åland är mer restrektiva. Högre upp längs kusten kunde det ibland vara lite pyssligt att hitta tältplatser men nere bland öarna runt Åbo skärgård borde det inte vara något större problem.

/ Ulf
Tack!

Kolla in Finlands Långfärdspaddlares hemsida https://retkimelojat.fi/

och föreningen har ett kartbibliotek på Google Drive över kartorna till samtliga finska paddlingsband (= vid havskusten Blåvita Bandet och Stora Skärgårdsbandet och sedan i Insjöfinland Kymmenebandet, Vuoksenbandet och det Två Vattendrags Bandet. Kartbiblioteket är tillgängligt för föreningens medlemmar.

kolla även in Facebook sidan som på svenska innehåller info paddling i Finland https://www.facebook.com/groups/storaskargardsbandet

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips