Paddla Vättern, Askersund till Jönköping

Hej, Jag och en till har planer på att paddla Vättern i en kajak. Från Askersund ner till Jönköping. Vi funderar på att hålla oss längs vätterns östra sida.

Någon som har gjort detta och har bra råd?

Tips och tankar är välkomna.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Har inte paddlat sträckan dock vindsurfat halva Vättern. Rent praktiskt och säkerhetsmässigt är det ju inga större utmaningar, min spontana reflektion är snarast att sträckan känns rätt trist att just paddla. Finns i alla fall ur mitt perspektiv betydligt mer njutbara och omväxlande vatten att välja för en tur av motsvarande längd.

Men, det är min smak och mitt tycke. Om just den turen är något ni vill göra är det väl bara att köra. Finns en del korta sträckor där det kan vara svårt att komma iland om vind och vågor tjurar men på det stora hela är det ju mest bara att gno på mot horisonten

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips