• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

paddla till åland

Hej!

Jag har en fundering på att paddla kajak till Åland någon gång i sommar. Jag har tyvärr ingen stor erfarenhet av havspaddling, men har god fysik och gillar utmaningar. Kan ni med lite större erfarenhet berätta lite om vad som krävs för ett sådant företag. Hur lång tid tar det? Behöver man någon specialutrustning? Är det möjligt att genomföra?
Till sist. Finns det kankse någon som skulle vilja haka på?

/emanuel

Hur lång tid det tar beror såklart på vilken väg du tar.
Jag paddlade i somras till norra Åland från Östhammars skärgård.
Från Vässarön via Understen och Finska Märket (två öar med fyr som man kan landstiga på). Det rör sig om skutt på runt två timmar.
Hemfärden gick från söder om Mariehamn till Söderarm, ett skutt som tar ungefär fem timmar.
Jag anser att det är helt orelevant om man är vältränad eller inte men jag skulle inte göra det med någon som inte har god vana av att paddla kajak och erfarenhet av att paddla längre pass.
Jag hade med raketer och bloss, mat och dryck samt en paddelflottör som jag alltid har under knäna som stöd. För mig en ren komfortpryl som skulle kunna användas om man hamnar utanför båten.
Gps är trevligt vid stora överfarter där man inte ser land. Man tvivlar lätt på kopassen och tycker sig stå stilla utan att närma sig land.
Kör alltid med två kompasser, en fast och en på kartfodralet som reserv, syftkompass och kurslinjal.

Lycka till!

/JL

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips