Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser?

Har en tanke på att paddla runt mälaröarna alltså börja vid Nockebybron (bron mellan Kärsön och fastlandet) och runda Kärsön, Lovön, Färingsö, Munsön och Adelsön. Tänkte mig 3 eller 4 dagars paddling. Är det någon som har paddlat den sträckan tidigare? Någon som känner till bra tältplatser?

Inte helt lätt men med topografisk karta torde det gå bra att spana in lämpliga områden för tältning. Finns en del tjocka vassar också. Kolla in mindre öar utan hus där tror jag det är lättast hitta bra stränder för övernattning. Klubbholmar kan också funka.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Berätta gärna hur det gick... paddlade för 10 år sedan lite på Mälaren och hade problem att hitta plats att enkelt slå upp tältet jmf med att paddla skärgården...

Funderat på att paddla Mäalren runt men har inte blivit av ännu...

"Inne i stan" har jag sovit på Hässleby Holmar (som tyvärr verkar ha lite skumma "bofasta") och Krankholmen men då sent på hösten....

Karta

Om istället tar varvet från Enköping eller Strängnäs så finns det många fler möjligheter att hitta bra kobbar och öst utan folk. Gjorde den rundan för några år sedan från norra bron och det var rätt trevligt

Annan galen variant är att utnyttja dom drönar bilder som finns på hitta.se att leta tältplatser med ;-)

Se video

48822

Men då kan man ju ha med sig sin egen drönare som man skickar i förväg för att rekognosera

Ta med en hammock så får du fler valmöjligheter. Räcker med två träd på lagom avstånd. Behöver inte bry dig om platt underlag. En slänt går lika bra.

Drönarvyer verkar inte så vanliga ute i spenaten.

Men nåt för framtiden.

Flygbilder har jag använt i paddelsammanhang t ex för att hitta bra sjösättning och parkering för bilen i fina skärgårdsområden. Just parkering kan vara knepigt.

Thure

Tipset om hängmatta tycker jag är bra, det blir enormt mycket lättare om man inte behöver hitta platt mark att hålla till på.

Men sen gissar jag att det också mycket blir en fråga om väder. Platser som kan vara helt öde vid regn kan vara fulla med solande och grillande människor om det är fint väder.

Hehe drönarbilder är ett bra förslag

men precis som thureb skrev så finns det inte så många i naturen, kollade tidigare i dag. Ja hängmatta är säkert toppenbra för många o man behöver som sagt ingen platt yta vilket är perfekt men det funkar inte för mig jag måste ha ett plant underlag att sova på annars vaknar jag med ryggont. Så det går bort helt.

Har du provat en asymmetrisk hängmatta? Där ligger man liksom på diagonalen så man ligger platt. Jag är magsovare och har inga problem att sova i min hängmatta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips