Paddla Norrviken <-> Edssjön

Går det att paddla mellan Norrviken och Edssjön utan lyft? När man breddade E4:an var det stopp redan vid bron intill den lilla "båtklubben" i Norrviken. Någon som vet hur det är idag och hur ser det ut längre fram i Edsån?

Beror nog på vattenståndet.

Jag paddlade den här sträckan för rätt många år sedan en vår i en VKV Lisa. Jag har för mig att jag gick runt E4:an via en tunnel strax norr om ån.

Vid Rotsunda är det ett litet fall under en bro och jag har för mig att jag lyfte förbi där också. Annars minns jag inga problem före Edssjön annat än att det var lite grunt bitvis.

Väsbyån därefter var rätt kul med en lång sträcka i kulvert under bussparkeringen vid Väsby station som var farbar. När jag sedan skulle ut i Oxsundasjön så gick jag runt sedan fören fastnat under en nedfallen trädstam.

Då hade jag inte någon forserfarenhet. Nu vet jag att trädstammar och trädgrenar i forsande vatten är nono. Vattenströmmen går ju runt stenar men rakt förbi eller under grenar etc varför det är lätt att fastna och att vattentrycket drar runt kanoten så att man kapsejsar.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-05-02 kl 10:46]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Var det inte läskigt att paddla under kulverten? Fan vet vad som finns där nere bland cyklar, kundvagnar och däck. Folk måste ha sett väldigt förvånade ut när du kom fram på andra sidan. :)

Jag kommer nog att reka bitar av sträckan med cykel innan jag sätter mig och paddlar den. Tack för svaret! /Micke

Vi var ett gäng som paddlade hela sträckan ner till Mälaren för tiotalet år sedan, då var det galler för kulverten vid Upplands Väsby station. A-laget hade många kommentarer till vår procession, det var typ två kandensare, en K1:a och en Yoo-a-Kim som vi drog genom busshållplatserna.

Under E4:an var det inga problen, fast man har byggt mycket där sedan dess så en rekning kan vara på sin plats. Berätta gärna hur det går!

Var ut med cykeln igår och kan avrapportera följande:

Inga problem att ta sig under bron vid E4:an, det är riktigt fint där nu. Vid bron längre fram är det ett litet fall men det bör gå att komma förbi utan lyft om man placerar sig rätt. Värre är det längre fram innan tågbron, där krävs ett lyft om man inte vill skrapa upp hela undersidan.

Efter tågbron svänger ån 90 grader och 50-60m längre ner är det stopp, såg ut att vara en större gren som fastnat tvärs över ån och hela åns skräpbestånd hade i sin tur fastnat i grenen. Kort efter det sista hindret tog vägen/stigen slut och jag vek av mot Antuna och cyklade hem.

Frågan är vad som väntar längre fram... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips