Paddla fors i norrland.

Jag är ganska grön på forspaddling men är van hobbyäventyrare i övrigt och tänkte nu ge mig ut på forsarna i norrland.
Jag undrar då var jag ska börja. Jag har paddlat klass 4 forsar i Råneå älv tidigare och det är väl ungefär på den nivån jag vill hålla mig ett tag till.
Någon som har något bra förslag på älv, sträcka eller fors? Gärna inom en 30 mils radie från Luleå.

Mvh Anders.

pärlälven

Pärlälven väster om Jokkmokk går igenom ganska orört skogsland från fjällkanten ned till lilla luleälv, det är en sträcka på ca 4 mil med allt ifrån stilla sel till klass 4 forsar, undantaget partafallet som nog räknas som 5.
Den är lätt tillgänglig från väg vid flera ställen.
Kan rekomenderas!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tackar för tipset. Det lät som en lämplig älv för mig och jag ska testa den.
När på året är älven som bäst? Vissa forsar som är bra vid högvattnet på våren kan ju vara värdelösa under sommaren och tvärtom.

Fram t.o.m. midsommar kan det vara rätt högt vattenstånd, älven är rätt så grund i forsarna och kan på vissa ställen "må bra" av lite större vattenflöde. Jag skulle nog rekomendera juli månad, efter det brukar älven sjunka rejält, fortfarande går det nog bra att ta sig fram med kajak, men det blir ju inte lika roligt.

De låter vettigt. Då återstår bara problemet att jag måste lura med mig nån stackare också. Och av någon anledning brukar mina vänner dra öronen åt sig när det kommer till uteaktiviteter. De tenderar att lägga allt för stort fokus på kallt, blött, jobbigt osv.

Appoälven

Även den nära Jokkmokk.
Mindre forsar men den kan man paddla tidigare när det är mer vatten.
Nu är det jättemycket vatten eftersom det regnar och snöar nästan oavbrutet sen två veckor,man får räkna timmarna med uppehållsväder.
Är du hyfsat duktig tror jag det bara är att köra den nu.
Pärlälven:partafallet och Pärlforsarna är ju de riktiga fallen/forsarna.Som sagt;just nu stora vattenmängder,och än har ju inte den riktiga vårfloden kommit.
De avsnitten bör man nog att kollat in från land innan man ger sej utför dom oavsett tidpunkt på året.

[Ändrat av brigas 2007-05-18 kl 11:07]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips