Paddla Australien, bl a Cairns

Skall iväg till Australien snart. Dels till Sydney, dels till Cairns med omgivningar (barriärrevet + regnkogarna inåt land). Någon som har varit där och har erfarenheter att förmedla, mest kring kajak förstås? Glad för det i så fall!

Jag och min familj var kring Cairns i somras (Svensk sommar = juli). Då var klimatet perfekt för oss, 25°C och torrt. Under Australisk sommar lär det vara betydligt varmare och fuktigare.
Vi bodde ett par nätter på YHA i Cape Tribulation/Cow Bay (c:a 12 mil norr om Cairns) mitt i regnskogen.
Vandrarhemmet bestod av "tälthyddor" kring en centralanläggning (reception, kök mm). Näst intill att sova utomhus. Regnskogens alla mystiska ljud direkt inpå.
Från Cow Bay, ute vid kusten, arrangerades paddelturer, dels morgonpaddling på ett par timmar i sit-on-tops, dels tvådagarsturer i riktiga havskajaker till en ö strax utanför kusten. Vi gav oss aldrig tid att pröva på även om suget fanns.
Fler arrangörer finns i trakten, se http://http://www.daintreecoast.com/reef-tours.html.
Är du kring Daintree så hör det väl till med en guidad tur på Daintree river med bl.a. krokodiler och ormar. Flera arrangörer finns i närheten av färjeläget (man måste åka färja för att komma norrut mot Cape Tribulation).
Från Cape Tribulation går det att också komma ut för dykning/snorkling på yttre reven. Vi åkte i stället från Port Douglas, där flera arrangörer finns. En fantastisk upplevelse trots litet för mycket vind och vågor.
//Torbjörn

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Australien, paddla

Tack för tipsen - och God Jul. Port Douglas och Nationalparken är två av resmålen. Så tipsen blir användbara. Fler som har varit där eller har ngt att dela med sig av? Tack på förhand.

Cairns

Hej!
Jag har inte paddlat i Cairns men däremot bodde jag där för några år sedan. Tips på att göra förutom paddling kan jag rekomendera att vandra vid vattenfallen som inte finns så långt bort från JCU (james cook university-dock behövs bil). Kan även rekomendera att ta en dagstur till Kuranda med kuranda railway som spelar "hillibilliemusik hela transportstreckan" från Cairns, Väl inne i Kuranda möts du av 60 talet igen, lite rolig upplevelse i a f (det var i a f så för några år sen). Kan även rekomendera Cape triblation-så vackert!! Även vägen dit från Cairns.
Jag blir verkligen avis, ha en sån underbar resa!!
och passa dig för krokodilerna... ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips