Paddla Arctic Sea Kayak Race

Hej!
Jag och kompis funderar på att ställa upp i ASKR nästa år och undrar om det är någon här som redan gjort det och kan dela med sig av erfarenheter?
Jag funderar på villka slags kläder bör man ha osv....
Hur är klimatet däruppe?

Tacksam för svar

Micke

ASKR

Hej!

Man får tänka på att Nordnorge kan bjuda både på fint sommarväder och blåst, regn och ganska kalla förhållanden. Jag har varit med 4 gånger på racet och haft turen att ha hyfsat väder 3 av dessa. Det är bra att ha med en stor vattentät säck el. bag som fraktas runt av de snälla funktionärerna. I den stuvar man på morgonen några laddningar underställ och t-shirts, varm tröja, mössa och vantar och gärna en skidoverall el. dyl. Dessutom brukar jag lägga i min thermarest. Det är så himla skönt att byta om till torra, varma kläder mellan etapperna och att efter att ha ätit gott lägga sig och vila en stund innan det är dags för nästa drabbning. Om ni racar behöver ni inte ha tält men själv föredrar jag att sova i mitt tält i st. f. inomhus i ett logement tillsammans med ett antal snarkande racare.
Träna duktigt så blir det en stor njutning att deltaga i racet!

Har ni frågor så maila gärna till mig på jono@combra.se.
Johan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
va? ligger raceare inomhus?

Hej du!
Jag undrar bara över det du sa om raceare...ligger dom och sover i logement?...då är der ju knappast något race....och dom paddlar ca 5-7 mil om dan?
Vi tänkte ställa upp i Ramble nu först och se hur det är....

Micke

Ta turen du, Micke!!

Jeg har vært deltaker i 1995, 96, 97 og 99 på Ramblet.
Opplysninger om arrangementet finner du her;padling.no/npf/naskr.html
Rekner med at du får tøyd dine grenser under kontrollerte forhold da der er følgebåter med. I godt vær kan du ikke få større naturopplevelse. Her kommer padlere med ulik bakgrunn og erfaring fra hele verden, også mange fra Sverige. Jeg ble kjent med to kjekke karer fra Jokkmokk som er blitt gjengangere der oppe.
Har noen bilder jeg kan vise deg om du sender meg en mail. Noen er også lagt ut på mitt galleri.

Lykke til på ferden!

Hilsen Arve

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips