PacLite eller XCR?

Hej!
Jag och några vänner ska till Kilimanjaro i slutet av augusti och till det behöver jag ett par regntäta byxor. Jag har tittat på ett par Norröna Falketind XCR (460g)
Norrönabyxorna
och dessa går på 2495:-. Ska jag ha ett par paclite så finns det ett gäng att välja på, de billigaste jag hittat är the north face för 1295 och övriga ligger kring 2000 och väger mellan 240-400 gram.

De närmaste åren hoppas jag hinna gå i Sarek och förhoppningsvis åka till sydamerika för att klättra Aconcagua. Det jag funderar på är om det kommer att krävas mer slitstarka byxor då.
Pac-lite-byxorna känns mer som ett par riktigt dyra regnbyxor.

Hoppas på lite god input!

Lätt och bra...

Hej!
Jag och några vänner ska till Kilimanjaro i slutet av augusti och till det behöver jag ett par regntäta byxor. Jag har tittat på ett par Norröna Falketind XCR (460g)
Norrönabyxorna
och dessa går på 2495:-. Ska jag ha ett par paclite så finns det ett gäng att välja på, de billigaste jag hittat är the north face för 1295 och övriga ligger kring 2000 och väger mellan 240-400 gram.

De närmaste åren hoppas jag hinna gå i Sarek och förhoppningsvis åka till sydamerika för att klättra Aconcagua. Det jag funderar på är om det kommer att krävas mer slitstarka byxor då.
Pac-lite-byxorna känns mer som ett par riktigt dyra regnbyxor.

Hoppas på lite god input!

Paclite byxor, som du skriver har en tendens att vara skitdyra!!, och ömtåliga om du gör annat än vandrar i dom!

Mitt förslag är att du istället kollar på ett par Marmot Pre-clip, finns i hel/halv dragkedja, storlekarna finns i olika midje/längd om så behövs!
Kostar ca 800kr på NK(mina XL väger 317g med full-zipp)
Visst, dom är lika tunna som ett packlite och antagligen lika ömtålig! Prislappen är mer mänsklig i så fall man river sönder dom! Kvaliten är mycket bra!

Starta upp med ett par sådana...ska man klättra seriös så tror jag att man bör ha ett par kraftigare skalbyxor

Vintertid använder jag ett par kraftiga Lundhags Rocketeer Pants med kevlarförstärkning som skalbyxa! Riktigt bra, kraftig byxa..att rekomendera!

//A

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har ett par Precip och är dönöjd. Tunna, lätta men ändå vattentätta. Känns inte alls lika svettiga som PUbelagda kläder kan göra utan ett alltigenom bra köp. Men 749kr som Femmans tar känns ändå som ett jävla pris för ett par brallor i plast... Jaja, billigare än PacLite iaf...

Kili

Hej!
Ska själv åka till kil i oktober. Är lite nyfiiken på vem ni åker med och vad det kommer kosta?
Har ej bokat än för jag har just ingen att åka med än.
Själv har jag millet K pant som jag är riktigt nöjd med men den kostar ca 3500:-

Efter mycket om och men beställde jag ett par Precip fullzip idag. Tack för tipsen!

Hej!
Ska själv åka till kil i oktober. Är lite nyfiiken på vem ni åker med och vad det kommer kosta?
Har ej bokat än för jag har just ingen att åka med än.
Själv har jag millet K pant som jag är riktigt nöjd med men den kostar ca 3500:-

Vi har bara bokat flygbiljett ner och sen har vi 15 dagar där och hoppas hinna med en safari också. Enligt en guidebok som vi har ska det inte vara några problem att boka en expedition på plats därnere. Det vi har bestämt oss för är att ta Machame-rutten upp och att vi ska ta 7 dagar på oss för att minska risken för att bli stoppade av höjdsjukeproblem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips