PacLite eller XCR?

Hej!
Jag och några vänner ska till Kilimanjaro i slutet av augusti och till det behöver jag ett par regntäta byxor. Jag har tittat på ett par Norröna Falketind XCR (460g)
Norrönabyxorna
och dessa går på 2495:-. Ska jag ha ett par paclite så finns det ett gäng att välja på, de billigaste jag hittat är the north face för 1295 och övriga ligger kring 2000 och väger mellan 240-400 gram.

De närmaste åren hoppas jag hinna gå i Sarek och förhoppningsvis åka till sydamerika för att klättra Aconcagua. Det jag funderar på är om det kommer att krävas mer slitstarka byxor då.
Pac-lite-byxorna känns mer som ett par riktigt dyra regnbyxor.

Hoppas på lite god input!
 
Lätt och bra...

Hej!
Jag och några vänner ska till Kilimanjaro i slutet av augusti och till det behöver jag ett par regntäta byxor. Jag har tittat på ett par Norröna Falketind XCR (460g)
Norrönabyxorna
och dessa går på 2495:-. Ska jag ha ett par paclite så finns det ett gäng att välja på, de billigaste jag hittat är the north face för 1295 och övriga ligger kring 2000 och väger mellan 240-400 gram.

De närmaste åren hoppas jag hinna gå i Sarek och förhoppningsvis åka till sydamerika för att klättra Aconcagua. Det jag funderar på är om det kommer att krävas mer slitstarka byxor då.
Pac-lite-byxorna känns mer som ett par riktigt dyra regnbyxor.

Hoppas på lite god input!

Paclite byxor, som du skriver har en tendens att vara skitdyra!!, och ömtåliga om du gör annat än vandrar i dom!

Mitt förslag är att du istället kollar på ett par Marmot Pre-clip, finns i hel/halv dragkedja, storlekarna finns i olika midje/längd om så behövs!
Kostar ca 800kr på NK(mina XL väger 317g med full-zipp)
Visst, dom är lika tunna som ett packlite och antagligen lika ömtålig! Prislappen är mer mänsklig i så fall man river sönder dom! Kvaliten är mycket bra!

Starta upp med ett par sådana...ska man klättra seriös så tror jag att man bör ha ett par kraftigare skalbyxor

Vintertid använder jag ett par kraftiga Lundhags Rocketeer Pants med kevlarförstärkning som skalbyxa! Riktigt bra, kraftig byxa..att rekomendera!

//A
 
Senast ändrad:
Jag har ett par Precip och är dönöjd. Tunna, lätta men ändå vattentätta. Känns inte alls lika svettiga som PUbelagda kläder kan göra utan ett alltigenom bra köp. Men 749kr som Femmans tar känns ändå som ett jävla pris för ett par brallor i plast... Jaja, billigare än PacLite iaf...
 
Kili

Hej!
Ska själv åka till kil i oktober. Är lite nyfiiken på vem ni åker med och vad det kommer kosta?
Har ej bokat än för jag har just ingen att åka med än.
Själv har jag millet K pant som jag är riktigt nöjd med men den kostar ca 3500:-
 
Efter mycket om och men beställde jag ett par Precip fullzip idag. Tack för tipsen!

Hej!
Ska själv åka till kil i oktober. Är lite nyfiiken på vem ni åker med och vad det kommer kosta?
Har ej bokat än för jag har just ingen att åka med än.
Själv har jag millet K pant som jag är riktigt nöjd med men den kostar ca 3500:-

Vi har bara bokat flygbiljett ner och sen har vi 15 dagar där och hoppas hinna med en safari också. Enligt en guidebok som vi har ska det inte vara några problem att boka en expedition på plats därnere. Det vi har bestämt oss för är att ta Machame-rutten upp och att vi ska ta 7 dagar på oss för att minska risken för att bli stoppade av höjdsjukeproblem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
engstrom Paclite byxor eller likande Kläder 5
joanna RET vs MTVR - hur jämföra dessa värden? Kläder 2
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Zephyria Regnbyxor som inte väter igenom, Paclite? Kläder 17
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Farbrorvattenmelon Windstopper Paclite? Kläder 9
Johan es eVent jacka motsvarande Paclite? Kläder 6
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Smilou Norröna W's Falketind Paclite® Kläder 0
StefanP- 3 lager med paclite överst? Kläder 4
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
Malindo XCR vs. PacLite Kläder 15
pasta Tierra Adrenaline PacLite jacka? Kläder 1
oloff Erfarenhet av Paclite hållbarhet? Kläder 8
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
carbide Tvätta Paclite Kläder 7
saittam PacLite? HJÄLP!!! Kläder 5
nulle Haglöfs LIM Jacket(paclite) Kläder 1
manke Paclite Kläder 3
Gore-Tex Paclite Kläder 11
PerHenrik Hjälp inför köp av Gore-Paclite/XCR jacka! Kläder 9
ten Paclite tåligt? Kläder 0
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
PacLite Kläder 0
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.