Packning

Är det någon som har något bra tips på hur man packar en LK70? Jag behöver alla tips jag kan få.
MVH Danne
 
Några tips...

Hej,


min egen erfarenhet av LK70 ligger 18 år tillbaka i tiden, men skavsåren sitter kvar ;-).


Allvarligt talat, så dålig är inte säcken, bärsystemet är av normalt 70-talssnitt.


LK70 har ganska låg tyngdpunkt, så det gäller att packa tunga saker högt och att utnyttja remmarna på ovansidan av locket maximalt. Börja alltid med att fylla säcken innan du lägger saker ovanpå locket. 70 liter räcker längre än vad man tror. Under locket kan du lägga en liten packpåse som innehåller rastplagg, kök och annat som du kan behöva snabbt. Se till att locket är platt. På locket kan du sedan spänna fast tältet. Remmarna som sitter ovanpå säcken sitter fast i locket. Ibland medför det att sakerna som spänns fast hamnar för långt utåt-bakåt. Det kan därför bli nödvändigt att spänna fast ett tungt tält t. ex. direkt i ramen snarare än i locket. Det beror till syvende och sist på hur mycket du lägger under locket. Du får pröva dig fram. Om du inte bär tält och inte behöver använda platsen ovanför locket kan du lägga liggunderlaget där men inte annars - det är bättre att reservera den platsen för tyngre utrustning.


Ytterfickorna är små med moderna mått men räcker för en thermos eller en bränsleflaska. Skidkanalerna är av högsta kvalite - läderförstärkta och outslitliga! Vad jag minns sitter det också en rem där som kan utnyttjas för att hålla t. ex. en bränsleflaska eller tältstänger på plats.


Liggunderlaget kan med fördel bäras vikt på militärmaner under locket (gäller bara om du har cellplastunderlag) eller rullat och fastspännt på baksidan. Fickan som sitter på ryggen är felplacerad rent ergonomiskt men kan användas för ombytesstrumpor m.m. som inte väger särskilt mycket. Om liggunderlaget bärs vikt skyddar det innehållet i ficka och säck mot väta.


Bärsystemet är som det är. Om du inte byter remmar och avbärarbälte mot t. ex. Norrönas modell så tänk på att inte spänna bärremmarna för hårt! Axelremmarna skall ligga som ett uppochnervänt U över skuldran. Annars kan och kommer otrevliga skavsår uppstå. Bärbältet är så tunnt att man måste vara extra noga med vad man har under - kronans skärp med mässingsspänne kan t. ex. ge skavsår.


Till sist och av ren nyfikenhet: var har du fått tag i en LK70 ?


M v H


Johan
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.