Packa om ölkorv med vacuumförpackare

Hejsan

Jag har köpt boken Fjällmat och en vakuumförpackare och börjat slänga ihop egen mat för vandring. I ett par recept ska jag ha ölkorv, och det jag funderar över är om hållbarheten försämras om jag tar ut ölkorven ur sin förpackning och sedan vacuumförpackar den tillsammans med de övriga ingredienserna. I och för sig onödigt men det blir lite smidigare då allt sitter ihop. Jag förvarar sedan det färdigförpackade i frysen.

//Askel
 
Om allt det andra är torkat som enda "konserveringsmedel", skulle jag inte blanda. Ölkorv innehåller trots allt en hel del vatten - ingen lyckad kombo med kolhydratena från den torkade återstoden. Men du kanske tänkte torka hela rätten, inkl. korvbitarna?
 
Om enda anledningen är att allt ska sitta ihop så finns ju tejp, gummiband, häftklammer, lim, etc... Eller stoppa alltihop i samma ziploc-påse.
 
Då fortsätter jag med att packa det andra separat. Det var mer bara för smidigheten att kunna rycka en färdig påse från frysen utan att behöva tänka på att annat sks köpas in i efterhand.
 
Vik ölkorven i sin förpackning

Om du vill ha allt i samma förpackning är det bara att vika ölkorven med plastförpackningen kvar och lägga bland de övriga ingredienserna i vaccpåsen - sedan vacca allt. Alternativt tejpa ihop ölkorven med vaccpåsen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...