Outside Sverige hur oseriösa är dom?

Tycker att man ska hålla isär beroendet från annonsörer - som dessvärre är stort om man inte har läsare som vill betala vad en tidning kostar - och de personliga band som ev kan finnas i en liten värld.
 
Jobb: Äventyrare!

Så som jag ser det så är det nu mer ett jobb att vara äventyrare. Symptomatiskt för dessa är att de alla försöker skapa "hype" kring vad de ska göra snarare än vad de har gjort.

Dvs införsäljningen av äventyret är viktigare än själva äventyret. Här kommer Outside in som en megafon för denna yrkesgrupp. Några har en profil som liknar de annonsörer Outside har så antagandet att redaktionen där vill hålla sig väl med sina kunder är ju central.

I det samtal som skedde mellan Corax och Pompe så vred Outside till det rejält. Dom och Pompe borde gjort en pudel. Liksom med Fredrik Sträng så saknas helt en kritisk granskning eller detaljerad genomgång av hans prestationer. Vissa skrivs det okritiskt och mycket om andra mindre. Jag har dålig koll på vad tex hon som ska tälta höst jämt har fått för uppmärksamhet i Outside eller hans om tog sig till BC på Everest men som sedan blivit motivational speaker Näsman eller vad han heter. Men vad jag vet så har ingen av dessa ifrågasatts son Johan.

Jag säger inte att Ernst Nilsson inte ska ifrågasättas utan undra bara varför Outside försvara vissa och hänger andra.

Det mest uppenbara att jämföra med är Ernst Nilsson som har en annan profil på sina sponsorer. Han skiljer sig inte från de andra som söker finansiera och leva på äventyrande men hans sponsorer är inte lika sannolika annonsköpare i Outside. Så det är den enkla förklaringen.

Sedan kör ju Outside ganska mycket indirekt produktplacering via reportage etc. För mig är det en reklamprodukt inte en tidning. Fina bilder trevlig läsning, gemytlig.
 
Om allt detta kan man ju tycka en massa. Ju mer man tycker, desto viktigare verkar det dock att ha klart för sig att man inte lär kunna hålla sig objektiv. Detta oavsett om man är redaktör eller nån slags utövare.
Jag tror att risken är nästan lika stor för intressekonflikter och kompiskorruption bland utövare som bland redaktörer. Kanske större?
 
Om allt detta kan man ju tycka en massa. Ju mer man tycker, desto viktigare verkar det dock att ha klart för sig att man inte lär kunna hålla sig objektiv. Detta oavsett om man är redaktör eller nån slags utövare.
Jag tror att risken är nästan lika stor för intressekonflikter och kompiskorruption bland utövare som bland redaktörer. Kanske större?

Hur menar du? Dvs vad är det för intressekonflikter bland utövare?
 
Man blir förstås avis på uppmärksamhet, utrymme, anspråk och i någon mån kanske anslag från Expeditionskommitten.

Det är klart att man kan bli det, befogat eller obefogat.

Det underlättar förstås om man envist håller sig på en patetisk prestationsnivå, då är det ganska enkelt att inte ta sånt här personligt. Även jag kan förstås reagera på att nån skrävlare verkar ljuga/överdriva. Men genom att jag inte håller koll på ALLA som ljuger, och i vilken utsträckning, så kan väl även jag enkelt konstateras vara subjektiv.

De allra flesta utövare har ju dessutom kopplingar till både media och tillverkare eller annat som kan tubba omdömet.
 
Alla ämnespublikationer lider av svårigheten att hjulet är runt. Det nya är alltid individer och prylar.
Skribenter som är objektiva och kritiska brukar inte bli publicerade speciellt länge. Publikationerna brukar överleva med hjälp av sensationer och det ouppnåliga.
Vet man hur det (inte) fungerar så blir man inte speciellt upprörd. Att rösta med fötterna har stor betydelse för dylika tidningar. Tiger man sedan ihjäl dem så har de en än brantare uppförsbacke framför sig.
Skullen man ändå vilja läsa delar av dem medan de finns kvar kan man med fördel nyttja bibliotekens gratisnummer. Prenummerationskostnaderna kan läggas på resor i stället.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...