Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan

Jag är på jakt efter ny ryggsäck för vandring, vanligtvis kortare 2-3 dagars men med inslag av veckor ibland.

Efter diverse sökande på olika håll på nätet har jag landat i att Osprey rekommenderas varmt av väldigt många människor.
Även Arcteryx säckar får goda betyg, men de kostar normalt en tusenlapp mer än Ospreys i motsvarande storlekar.

Jag är uppvuxen med Fjällräven, Klättermusen och Haglöfs som mentala toppvarumärken (japp, är gammal som gatan;), men har lite svårt att tro att de verkligen kan mäta sig med märken med en mycket större marknad – dels kostar de alltid mer än utländska märken, dels finns de av naturliga skäl sällan med i internationella tester osv.

Så, nu letar jag Osprey-säck, och det lutar mot en Aether eller Atmos.

Tänker jag fel?
 
Allt jag kan säga är att jag tycker att Ospreys säckar är riktigt bra.
Bra kvalitet, bra funktioner, oftast lättare än t.ex. fjällräven.
Sitter väldigt bra på min rygg också.

Till en början var man lite skeptisk till de där "rymdmaterialen" som Osprey hade (jämfört med traditionella rejäla textiler och spännen), men man upptäcker ganska snabbt att de håller lika bra.
 
Håller med skogsbaronen om kvaliteten på Osprey (i mitt fal Exos) - både hållbarhetn och alla mycket väl genomtänkta detaljerna. Men kolla även på Mammut. De har mycket av samma tänk (lätt, ventilerande rygg, halvextern ram, mycket fickor och fästen), men jag gick från Osprey Exos (gamla lätta versionen) till snarlika Mammut Creon Light för att den har mycket bättre lastöverföring från ramen till höftbältet. Men det spelar roll bara om du tänkt bära mer än ca 12-15 kg.
 
Jag har använt en stor ryggsäck från Crux som jag varit mycket nöjd med. Ett totalt annat tänk än Osprey - mer avskalad och betydligt lättare samt otroligt stark. Ganska dyr tyvärr, och den största modellen på 70 (+7) liter går inte att få tag på för närvarande. Men t ex 57-litersmodellen säljs i Sverige av www.bergfreunde.se.
 
Mycket nöjd med Exos i L, 61 liter håller att vecka efter vecka bära hem upp till 20kg i förnödenheter, veckoändturerna kräver vida lättare.
 
Använder numera nästan uteslutande Osprey, har två (Atmos 65 och Xenith 88) och uppskattar att de är lättare än de säckar jag tidigare haft. Möjligt att de inte bär lika tungt som t.ex. Fjällräven men personligen så får jag oftare problem med volymen än vikten på min packning.
 
Jag hade en Osprey Eja ett tag som jag sålde. Alltså tjejversionen av Osprey Exos.

Men Osprey stör mig något enormt. Det som stör mig mest är att trots alla störande detaljer så är deras ryggor överlägsna om man vill ha nån bra kompromiss mellan vikt, hållbarhet och bekvämlighet på ryggen. Plus att de gör ryggor till många olika storlekar så det har varit enkelt att hitta de som passar mig. Så det blir nog en Osprey igen för mig trots att det stör mig lite.

Jag är van vid Mammut. Har inte hittat en lämplig säck från dom som passar min rygg. Annars brukar Mammut göra bra detaljer. Har en rygga från dem som är så enkel att hantera, även med tumvantar och allt fungerar precis som jag vill. Känns som att alla detaljer är i sin enklaste form och de har inte försökt krångla till det.

Störande saker med Eja (alltså kvinnliga versionen av Exos. Gissar att Exos är lika dan på dessa punkter.)

Timglasformad säck är svårare att packa bra än en rakare säck.

Topplocket har lite dålig passform i kanten som hamnar närmast min nacke och jag är inte säker på hur det funkar i ösregn (hann inte få ösregn med min Eja).
Topplocket kan höjas och sänkas. Men inte med ett enkelt handgrepp som min mammut-säck utan för mig krävs två händer och koncentration.
Topplocket kan tas av. Då används istället ett lock som är fastsytt i säcken. Både topplocket och det fastsydda locket har snabbspännen som ska fästas i samma remmar/spännen på säcken. Det går alltså inte att stänga båda locken samtidigt utan när topplocket används så får det andra locket hänga löst, med lösa spännen. Det är väl egentligen inget större praktiskt problem men det stör mig verkligen att ha en hängande flärp med spännen som inte har något man kan fästa dem i. Känns inte som de tänkt klart här?

Det finns en rem för att spänna fast last under topplocket. Denna rem finns på många ryggor. Osprey väljer dock att fästa remmen INUTI huvudfacket. Det blir konstigt och knöligt att spänna fast last på detta sätt och även mindre regnsäkert. Förstår verkligen inte varför de gör så här.

Eja är ju en lättviktssäck och Eja har, likt många andra lättviktsryggor rätt smala remmar utan snabbspännen. Istället finns små plastgrejer där man kan länga och korta remmen, samt några små plastringar som remmen löper igenom. Detta kräver två händer, koncentration och även om det säkert väger mindre så har jag svårt att se hur det kan vara värt att ha det så krångligt, jämfört med att bara ha två remmar på var sida, med snabbspännen.

Även undertill på säcken finns liknande remmar. Dessa remmar är mer störande för om de inte justeras rätt har man en stor ögla baktill som kan fastna i saker. Som om det inte räckte så finns även en fastsydd ögla baktill, som kan, just det, fastna i saker.

Jag gjorde mig av med Eja pga att jag inte kunde bli riktigt vän med den. Men att hitta en lika bra säck med liknande pris och liknande (eller lägre) vikt som sitter lika bra och är lika hållbar.. nä det har jag inte lyckats med.

Gregory har förövrigt en "kopia" på Eja, som är väldigt lik men har lite mer normala funktioner. Tyvärr sitter den inte så bra för mig och är väldigt(!) ömtålig i jämförelse.

Så det lutar åt att jag skaffar en ny Eja i alla fall..
 
Jag har en Osprey Kestrel 68. Ej nöjd. Har väl 15kg på ryggen när jag är ute en vecka, det upplevar jag inte att säcken riktigt klarar av. Axelbanden är smala och trycker för mycket. Ryggplattans "ventilation" är nästan obefintlig.

För mig funkar den 1kg tyngre fjällrävensäcken mycket bättre. Skönare att bära, mindre svettig rygg, bättre fack och fickor samt även lite snyggare.

Men alla är vi olika.
 
Jag hade en Osprey Eja ett tag som jag sålde. Alltså tjejversionen av Osprey Exos.

Men Osprey stör mig något enormt. Det som stör mig mest är att trots alla störande detaljer så är deras ryggor överlägsna om man vill ha nån bra kompromiss mellan vikt, hållbarhet och bekvämlighet på ryggen. Plus att de gör ryggor till många olika storlekar så det har varit enkelt att hitta de som passar mig. Så det blir nog en Osprey igen för mig trots att det stör mig lite.

Jag är van vid Mammut. Har inte hittat en lämplig säck från dom som passar min rygg. Annars brukar Mammut göra bra detaljer. Har en rygga från dem som är så enkel att hantera, även med tumvantar och allt fungerar precis som jag vill. Känns som att alla detaljer är i sin enklaste form och de har inte försökt krångla till det.

Störande saker med Eja
(...)

Så det lutar åt att jag skaffar en ny Eja i alla fall..

tack för väldigt matnyttigt och underhållande inlägg! :D
Nu har jag en checklista när jag kikar på olika modeller ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
Bluesbrother Osprey Aether vs Argon Transportera 25
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7
greenjuice Osprey Aether 75 Transportera 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...