Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa?

Hejsan, tänkte bara kolla om/hur ni använder vattenblåsefickan? Min första reaktion när jag såg den lilla karbinen för att hänga upp blåsan i var att öppna dragkedjan högst upp i ryggen och hänga ner blåsan i utrymmet mellan säcktyget och meshen för ryggplattan, tänkte att det var smart design att utnyttja det utrymmet. Kändes dock lite märkligt att man skulle ha en öppen dragkedja... Strax efter fick jag dock en DOH! när jag insåg att blåsan inte skulle dit utan ner i den insydda fickan inuti säcken.

Dock gillar jag inte riktigt den lösningen, när jag fyller ryggan blir det helt enkelt dåligt med utrymme för att klämma ner blåsan där. Jag vill även kunna ta upp/stoppa ner den för att kunna fylla på med vatten utan att behöva böka med övrigt innehåll i säcken. När jag tar med blåsan brukar jag helt enkelt lägga den ovanpå all packning. Finns det någon som har en smartare lösning?

Hejsan, tänkte bara kolla om/hur ni använder vattenblåsefickan? Min första reaktion när jag såg den lilla karbinen för att hänga upp blåsan i var att öppna dragkedjan högst upp i ryggen och hänga ner blåsan i utrymmet mellan säcktyget och meshen för ryggplattan, tänkte att det var smart design att utnyttja det utrymmet. Kändes dock lite märkligt att man skulle ha en öppen dragkedja... Strax efter fick jag dock en DOH! när jag insåg att blåsan inte skulle dit utan ner i den insydda fickan inuti säcken.

Dock gillar jag inte riktigt den lösningen, när jag fyller ryggan blir det helt enkelt dåligt med utrymme för att klämma ner blåsan där. Jag vill även kunna ta upp/stoppa ner den för att kunna fylla på med vatten utan att behöva böka med övrigt innehåll i säcken. När jag tar med blåsan brukar jag helt enkelt lägga den ovanpå all packning. Finns det någon som har en smartare lösning?

Oavsett ryggsäck (jag har en Exos 34) blir jag helt galen av att gå med en slang slängande framför mig hela dagen, så det blir vattenflaska i sidofickan, på Exosen är den ju otroligt lätt att komma åt och hantera.
Vattenblåsan packar jag också på toppen om den är full, eller knölar ner den stort sett var som helst om den är tom.

Det som jag kommit på som kanske är smart är att man kan hänga upp blåsan i en svart påse i solen i slutet på dagen och få lite uppvärmt vatten. Med blåsan hängande kan man via slangen få en varm dusch i slutet på dagen.
Saknas solen kan man ju värma lite vatten på köket/över elden om man vill tvätta sig/duscha varmt.

I Sverige med stort sett hur mycket vatten som helst tillgängligt är detta en utmärkt lyx på turen till få gram. :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips