Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt?

Jag har en äldre modell Osprey Ariel 65 liter och nu tänkte jag uppgradera den eftersom den är sliten. Men jag trivs väldigt bra annars med den. Jag lockas däremot av Osprey Aura 65 som verkar ha ett bättre luftsystem för ryggen. Men frågan är om den passar att bära med lite tyngre vikt? Min väska hamnar sällan under 20kg när jag är ute och vandrar. (Jag brukar vara ute lite längre turer med tält). Finns det någon som bruksr bära lika mycket som mig? 😉

Jag hade under många långa vandringar en Ariel, inköpt 2011. Bar 19-20 kg flera gånger och var jättenöjd med den. Förra året reklamerade jag den eftersom remmarna började lösas upp, bokstavligen. Det visade sig vara ett känt fel, så jag fick en ny, uppdaterad version av Ariel. (Snyggt skött Naturkompaniet!)

Men, den nya versionen var jättekonstig. Avbärarbältet var oerhört stelt med styva plastskivor i, och räckte knappt fram till höftknölarna, och jag är inte särskilt stor (stl 40). Ytterligare en konstig detalj var fästremmarna mellan säcken och axelremmarna, om jag minns rätt (lite svårt förklara vad det var som inte passade).

Allt detta gjorde den oanvändbar för mig, och det slutade med en Osprey Xena, 70 liters,i stället. Den är jag grymt nöjd med efter två långa tunga turer! Så köp inte en Ariel utan att provgå med packning, är mitt råd.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Låter nästan som att du ska gå upp lite i volym på ryggsäck. Dom större väskorna är dimensionerade och mycket bättre i regel att bära tyngre än dom mindre. Därför dom väger lite mer än dem mindre också. Gäller väl nästan alla märken skulle jag säga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips