Osäker på näringsfysiologi? Länktips!

Jag har länge gått och känt att jag vill lära mig mer om näringsfysiologi. Det lilla jag kan kommer från överlevnadsböcker och lite grann uppsnappat här och där. Av en händelse snubblade jag över "AN INTRODUCTORY COLLEGE-LEVEL COURSE IN NUTRITION" tillhörig University of Vermont.

Vad jag kommit fram till så är sidan en del av årets (2002) kurs som de har och den är egentligen avsedd bara för deras kursdeltagare (går man upp ett steg i URL så kommer man till inloggningssidan). Jag hittade den vid en sökning på Evreka och fick träff på en av undersidorna och det var ju trevligt för då kom man åt hela kursen.

http://asci.uvm.edu/NUSC43/MAINMENU.htm

Vissa av sidorna verkar inte helt färdiga, och risken finns väl att de upptäcker att det går att komma in på dem utan lösenord och täpper till luckan, men till dess kan det vara intressant läsning. Sidorna innehåller dessutom självstudiefrågor (2500 stycken enligt nån infosida) som är "självrättande" med javascript (man får rätt svar direkt när man svarar).

Biblioteket...

är alltid en bra plats att börja på.
Livsmedelstabeller finns säkert på Ref hyllan.
Kokböcker speciellt moderna är heller inte dåliga.
Stefan Källmnas Vilda växter som mat och medicin, ICA mfl mfl.
Du behöver äta en hel kostcirkel per dygn. Näringsintaget står i proportion till vikt och arbete. Fördelningen på näringsämnen, vitaminer och spårämnen bör vara likartad. Mao du skall äta lite av varje och mycket mera grönt i form av rot och baljväxter än du tror, så brukar det bli bra. Frukt och nötter är utmärkt.
Illa blir det bara om du försöker leva på vinäger eller choklad istället. ;-)

Go bibliotekstur

Johan K

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Boktips!

Har inte läst nedanstående, men de sägs vara bra.

Clinical sports nutrition
Burke och Deakin

Nutritional needs for athlets
Brouns

Näringslära för Högskolan
Abrahamsson mfl

/Håkan

Näringsfysiologi

Det finns en rel. lättläst bok på drygt 550 s. inkl. bilder, tabeller och appendix som heter Sports & Exercise Nutrition, skriven av 3 amerikanska professorer - Katch och Mc Ardle. Kan rekommenderas även om den ligger på akademisk nivå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips