Oregon visar kartbilden med fel färger

Jag har en Garmin Oregon 300 och har laddat in en norsk karta vilken ör den enda karta som jag har inladdad för tillfället. Jag använder MapSource och där ser kartan helt perfekt ut. Alla stigar och höjdkurvor visas. Problemet uppstår när jag laddat över den till Oregon. Bilden känns på något sätt ändrad i färgerna. Områden med höjder, t.ex. fjälltoppar blir helt svarta så man har inte så mycket hjälp av höjdlinjerna eftersom de inte syns.

Det här skulle kunna vara en finess på Oregon där man kan ändra färgerna av någon anledning men för mig är det bara störande. Hur ändrar jag färginställningen så att den blir normal där markområden blir ljusgula och höjdkurvor syns tydligt? Det skulle så klart kunna vara en bugg men jag har ingen aning. Jag har läst manualen och sökt som en galning på nätet men hittar inget om detta beteende. Firmware är uppdaterat till senaste versionen 4.20.

Se bifogad bild med exempel. Jag har gjort en rutt upp på en topp vilket illustreras av de blå prickarna men som synes visas inte en enda höjdkurva. Det blir lite svårt att använda den där kartan med andra ord.

Bilagor

• Oregon_scrn.png
    Oregon_scrn.png
    51.2 KB · Visningar: 533
Det där ser ut som nattläge - för och inte blända

Kolla inställningarna och tvinga den till dag , finns dag/natt och auto

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nästan alla topokartor vinner på att anpassas med typ-filen.
Vilket som passar är individuellt för varje gpsmodell, tyvärr verkar Garmin inte ha någon standard för hur grafikmotorn skall behandla kartdata.
Leta efter ett program som heter TYPViewer (gratis) och kör lite trial and error så kan det gör underverk för läsbarheten på vissa gps:er.
Vilken karta har du? TopoAdventure ser helt ok ut både i Mapsource och min gpsmap60csx., här med ordinarie TYPfil.

Bilagor

• TopoAdv.jpg
    TopoAdv.jpg
    65.2 KB · Visningar: 359
Troy: Jag tänkte själv nåt liknande, att det var någon typ av nattläge, men jag hittar ingenting i manualen om var denna finnes styrs. Har även bläddrat igenom menyerna på enheten utan framgång. Om du vet får du gärna beskriva det.

Smulan49: Jag kör Topo Pro. Jag ska leta reda på TYPViewer och testa. Hur funkar det? Ändrar man sin karta redan i MapSource eller gör man en egen version specifikt för handenheten? Är det vanligt att man ska behöva ändra kartorna på detta sätt?

Med TYPViewer jobbar man med den typfil som finns i Mapsourcekartan i datorn. Där finns en fil med extension .TYP.
Gör en backup på den gamla originalfilen med annat namn (t.ex. .orig) och jobba med typfilen. Den skall ha det namn som "originalfilen" har för att Mapsource skall ta hänsyn till den (även om det finns andra sätt att få Mapsource att se den...)
Efter ändring måste man överföra kartan till gps:en igen för att se resultatet i den aktuella gps:en. Överför bara en liten bit så går det fortare. Låter kanske lite krångligt men det går smidigt när man lärt sig och man inser ganska snart vad det är som man vill ändra, även om man kan ändra på mycket...
Det finns andra sätt att göra det också men för att inte krångla till det så funkar detta sätt bra.

Annars är det som TROY säger, det ser ut som nattläge, leta runt lite bland de opedagogiska inställningarna. Garmin har haft dag/natt/auto ganska länge på många modeller.

Jag har inte använt dom så mycket men prova Marin inställningar - stäng/sätt på av marine colors.
Annars får du ringa o kolla.

Jag sökte lite men hittade inget.

Den står ju inte i autoläge för då skulle den visa normala färger vid denna tiden

Glömde en sak i samband med att jobba med typfiler.
När man gjort en modifiering i typfilen och öppnar Mapsource igen för att se resultatet måste man rensa cashen som Mapsource lägger sig till med (taskig grafikmotor där också).
Det gör man enklast genom att i Mapsource trycka ctrl-G två gånger. Fråga mig inte varför och det är helt odokumenterat men det funkar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips