Oregon 400t - dålig mottagning på första försöket.

Hej!

Jag köpte en Garmin Oregon 400t igår och har absolut inte hunnit iväg och testat den i naturen än, men... Då jag har en tiominuters promenad till mataffären tog jag med mig gps´en för att testa mottagningen (inomhus var den totalt noll). Trots att det inte är nämnvärt många eller höga hus fick jag bara en "plupp" som signalstyrka (1 plupp av 5 möjliga alltså). Borde det vara bättre mitt i Västerås stad eller är det här normalt?

Ska ha den sen när jag fjällvandrar och då är det ju inga byggnader i vägen men ska man inte kunna använda den i trafik också (och därmed städer osv)?

Tack för ev. hjälp till en nybörjare :)

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Första gången du använder en GPS så ska den helst ligga stilla och ha klar sikt mot sateliter i några minuter. Efter den har fått en första koll på läget så har den mycket lättare för att få fix.

svensboda>> Det var typ en satellit! Men, jag var ute en gång till nu och stod på en stor parkering och nu blev det bättring! Ca tio satelliter verkade den få kontakt med, verkar det vettigt? fick 4/5 pluppars mottagning.

tekman>> Tack! Precis så blev det! Som jag skrev ovan så gav jag den mer tid nu och dessutom i princip stillastående och den hoppade igång! Tack så mycket, nu kan jag fokusera på att lära mig resten av funktionerna. Problem solved (för den här gången) :)

Fri horisont hjälper, träd och hus skymmer, men viktigast är att ge den tid, statiskt, läs i en bok eller tidning medan du väntar ut den....innomhus och på dass hoppas jag att du vet var du är......

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips