Oregon 400t - dålig mottagning på första försöket.

Hej!

Jag köpte en Garmin Oregon 400t igår och har absolut inte hunnit iväg och testat den i naturen än, men... Då jag har en tiominuters promenad till mataffären tog jag med mig gps´en för att testa mottagningen (inomhus var den totalt noll). Trots att det inte är nämnvärt många eller höga hus fick jag bara en "plupp" som signalstyrka (1 plupp av 5 möjliga alltså). Borde det vara bättre mitt i Västerås stad eller är det här normalt?

Ska ha den sen när jag fjällvandrar och då är det ju inga byggnader i vägen men ska man inte kunna använda den i trafik också (och därmed städer osv)?

Tack för ev. hjälp till en nybörjare :)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Första gången du använder en GPS så ska den helst ligga stilla och ha klar sikt mot sateliter i några minuter. Efter den har fått en första koll på läget så har den mycket lättare för att få fix.

svensboda>> Det var typ en satellit! Men, jag var ute en gång till nu och stod på en stor parkering och nu blev det bättring! Ca tio satelliter verkade den få kontakt med, verkar det vettigt? fick 4/5 pluppars mottagning.

tekman>> Tack! Precis så blev det! Som jag skrev ovan så gav jag den mer tid nu och dessutom i princip stillastående och den hoppade igång! Tack så mycket, nu kan jag fokusera på att lära mig resten av funktionerna. Problem solved (för den här gången) :)

Fri horisont hjälper, träd och hus skymmer, men viktigast är att ge den tid, statiskt, läs i en bok eller tidning medan du väntar ut den....innomhus och på dass hoppas jag att du vet var du är......

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips