Optimus Svea, tips och trix.

Till Eagel modellen av 123an har en 1 l tunn anoxiderad gryta ställts utanpå köket, den krävde en medlevererad tamoj. Levererades på 80-90talet.

Märkligt nog känns både 123an och 71an uptodate. Men å andra sidan så är ju fortfarande säkerhetscykeln normen. :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kastrull

Jag använder fortfarande ett 25 år gammalt Svea kök. Kastrullen är Optimus Terra Weekend HE Cook Set med en enkel värmeväxlare. Köket passar inuti kastrullen, med trasa runt omkring blir det tyst. Om man vill försöka sig på med avancerade matlagningstrix så är Trangias gourmet stekpanna med lock en favorit.

Den här killen visar ett annat sätt att tända köket, man måste vara utomhus med hans metod för lågorna kan blir lite småhöga.
Bränslet för min egen del är ren bensin och jag gör inte åt mer än 2l per år, vanlig 95 blyfri bör man undvika om hälsan är en prioritet.

http://www.youtube.com/watch?v=3NuuHqiPYAg&list=UUWxOUZoHHR1MZZAfqzOr3Mw&index=1&feature=plcp

god tur
Sven

Jag använder fortfarande ett 25 år gammalt Svea kök. Kastrullen är Optimus Terra Weekend HE Cook Set med en enkel värmeväxlare. Köket passar inuti kastrullen, med trasa runt omkring blir det tyst.

Jag kör exakt samma setup. Riktigt smidigt :)

Jag har även köpt en liten pump för att förenkla förvärmningen. 1-2 pump så har man tryck nog att flöda ut bensin, och sen är det bara att tända.

Jo en skvätt bensin i fotogenlyktan är ju klassiskt.
Men rödsprit i ett bensinkök blir ju inte en pys.
Jag köpte en gång en spritvärmare av en som brukat den i båt med bensin enligt egen utsago.....
Somliga har antingen fått all turen eller oxså är det så att somliga snubblar hela tiden.

Har det kittet fast en 71.a och föredrar det över Svean. Ännu enklare konstruktion--metallpinne fastlödd i ett hål i tanken som överhettningssventil :) Efter alla sina år och all anvädning så är den ännu helt tät. Lite lägre effekt men också mer lågmäld, vilket passar mig bra. Största abret är att den är svårtankad med sitt lilla påfyllningshål.

Modellplansmotorstratten kan få än fler uppgifter på gamla dar. Mycket nöjd med min 71a med dubbla BACHOkastruller och vindskydd. 80 år gammal pryl som fungerar utmärkt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips