Optimus Novas driftsäkerhet

Ingen som har några erfarenheter att dela med sig av till mitt Nova heller? Det som redan skrivits är faktorer som jag känner till och tillämpar.
Kan nämnas att jag nu kört det på bensin med bättre resultat, men det var vindstilla och plusgrader idag ... det uppförde sig ändå lite darrigt.

Daniel
[Ändrat av stratus 2005-03-05 kl 22:51]

Kolla munstycket en extra gång och testa att slopa bränslefiltret. Löser det senare problemet kan det vara läge att fixa ett nytt eller som en del gör, kör utan. Kör du utan ställs det förstås högre krav på rent bränsle.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Filter

Tänk bara på att om du tar bort bränsle filtret så får ialla fall jag högre flammor innan det är varmt(om du kör det i absiden)

Robert

Jag har också problem med att mitt Omnifuel slocknar när jag tar bort kastrullen. Mailade Primus och de svarade att jag kunde pumpa ca 20 gånger och ev testa med kemiskt ren bensin(kör nu på gräsklipparvarianten).

De fleste problemer med brennere unngås ofte ved å (som tidligere nevnt) følge manualen og å ha et godt vedlikehold (Dyser, pumpe,filter). Det er heller ingen skam med vindskjerm.

Jeg har hatt min Omnifuel i noen år.
Fyrer kun med parafin, men forvarmer alltid godt. Bruker her rødsprit om det er kaldt.

På full tank regnes ca 20 pump, men mer jo mindre drivstoff det er på flasken.

Å 'snu flasken' etter koking for å kjøre igjennom luft både renser og tømmer systemet for drivstoff som ellers gir søl og 'trykksprut' når pumpen skrues av.

Vindskjermen er alltid med da denne hindrer 'blaff' og konsentrerer varmen. den gode gamle Hikeren hadde fordelen ved å være monteret i en vindskjerm :)

Om du vil beholde flammen etter en koking, så skru ned trykket lite med ventilen før du tar av kjelen. Da sparer du både trykk og drivstoff.

Om brenneren soter ved dysen eller flammen ikke er ren, trengs vedlikehold/rensing eller bedre forvarming.

Om flammen er liten/svak, så slukk brenderen for så å åpne ventilen igjen. Det skal da komme en god sky med damp/gass, og ikke luft :)

Og igjen: Manual og reparasjonssett er et must. Brenneren utgjør ofte den store forskjellen mellom en god og en dårlig dag.

NOVA Suck.....

Jag har haft min Nova i några år och det har gått säkert 30 liter drivbränsle genom det.
jag har kört den på bensin och fotogen och testat lite av varja så att säga, utan problem men så....

Helt plötsligt så vill den inte vara med längre. Filtret är ju ett kapitel för sig, det blir fort igensatt av aluminiumpartiklar från pumen.... Värdelöst kan man tycka, med det byter man lätt ! Nålen fatnar numera alltid när brännaren svalnat hur jag än har ställt nålen när den var varm. Det spänner någonstans i ventilen....

Köket brinner fast med dålig förvärming/förgasning vilket gör att det sotar, pulserar och ändrar sig, ett nålproblem vill jag tro.

Jag har provat allt men nu åker Nova in till fabriken för fastställande av dödsorsak.

// Jonny

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips