ont/trött i ryggen när jag springer!

Hejsan!

På sistone har jag börjat bli väldigt stel i ryggen när jag springer och det hindrar mig från att ta ut steget och öka tempot. Jag har några olika teorier om varför.

1. Jämfört med förra säsongen har jag lagt på mig 2-3 kg (blandat muskler och fett. Har kanske fått ett tyngre steg av den anledningen.
2. Mina löparskor börjar ta slut
3. Jag springer mest på asfalt

Problemet uppstår bara när jag höjer tempot och inte på mina lugnare rundor. Har inte haft det här problemet på flera år men det har nu smugit tillbaka. Vad tror ni det kan bero på???
 
Trött i ryggen

Hej
Jag är sjukgymnast och har stött på detta ett flertal gånger bland löpare. Oftast är anledningen till ryggbesvären en kort/strm höftböjarmuskel (psoas). Denna muskel löper mellan övre delen av lårets utsida, tvärs genom bäckenet och fäster i ryggradens nedersta ländkotor. När du ökar farten och steglängden så kommer en kort höftböjarmuskel att påverka din ländrygg så att den "svankar",ofta mer än normalt. Ryggsträckarna vill motverka denna rörelse, och spänner sig mot denna kraft. Detta kan leda till en statiskt belastning på ryggsträckarna som ger upphov till ländryggssmärta. En kort höftsträckare kan bli överbelastad i sitt ytterläge när steglängden ökas och kan börja smärta i sitt fäste. Mitt råd till dig är att noggrant stretcha höftböjarna. både före och efter löppasset.
 
Ok!

Att problemet är översvank kan jag nog hålla med om. Om det nu inte är höftböjarna som orsakar det, vad kan det då vara som gör att jag svankar för mycket??
 
Roypeter; sa:
Ok!

Att problemet är översvank kan jag nog hålla med om. Om det nu inte är höftböjarna som orsakar det, vad kan det då vara som gör att jag svankar för mycket??

Den rörlighet som saknas i höftlederna kompenseras ofta av ett ökat rörelseuttag i ländryggen. För att steglängden ska kunna ökas under löpning om muskulaturen omkring höftleden (framsida/baksida lår, stjärtmuskulatur och höftböjaren) är kort så kommer det rörelseomfång som saknas i höftleden att tas ut i ländryggen med förut relaterade besvär som följd.
Det som också påverkar är att du kanske inte är tillräckligt stark i bålmuskulaturen (rygg-och bukmuskler). Du skriver att du inte känner av besvären när du springer i lugnare tempo vilket tyder på att det är den ökade steglängden som är huvudanledningen. Nötta skor brukar ge besvär från vader, hälsenor, benhinnor men kan också påverka längre opp i kroppen.Du anger inga symtom som utstrålande smärtor i skinkor och ben vilket gör att jag inte direkt kopplar orsaken till diskar eller nerver vilket inte brukar vara fallet då smärtorna är av intermittent karaktär. Jag satsar en peng på att du behöver stretcha och även träna rygg- och bukmuskulatur.
 
Jag kanske inte svarade direkt på varför du kan ha en ökad svank. Den kan vara medfödd eller förvärvad genom hållningsfel som ofta beror på att bukmuskulaturen inte balanserar upp ryggmuskulaturen. Detta leder ofta till att bäckenet kommer att vara framåttippat i ytterläge. Detta gör att ett ökat krav på "svank" t ex vid löpning ger ytterlägessmärta i ländryggen. Ländryggens framåt- och bakåtrörelse begränsas (som en säkerhetsåtgärd) av ligament (ledband) som löper mellan taggutskotten och på fram- och baksida av kotkropparna längs hela ryggraden. Dessa ligament kan vid överbelastning ge smärta. Av ovan sagda kan utläsas att: ett bra rörelseomfång, bra muskulär stabiliserande styrka i balans och i kombination med en bra hållning, är att rekommendera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
Trilla Ont i foten!! Träning och hälsa 4
GustavOh Ont i hålfoten? Träning och hälsa 15
Toffs. #¤#%¤ ont i axeln! Träning och hälsa 17
climbermaja Ont i armbågarna?! Träning och hälsa 10
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
Martin B Ont i benhinnorna.. Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
kennyka Ont i knaet! Träning och hälsa 16
srpp Ont i armbågarna Träning och hälsa 7
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17
vid Trött i huvudet trots att det är kroppen som tränar, näringslära? Träning och hälsa 8
Spinspider Öm och trött i knät Träning och hälsa 0
millimeter Hög puls men ej trött Träning och hälsa 22
stea Hur tränar jag ryggen Träning och hälsa 26
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
vonheden Strålar i ryggen när jag springer Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.