Ont i tårna av kängor.

Hej!
Jag köpte för något år sedan ett par Ecco Biom Hike-"kängor". Jag testade dom ordentligt hemma och var ute och promenerade och hittade absolut inga problem, satt fantastiskt bra o underbara att gå i på alla sätt. Sen tog jag dom till fjällen och vandrade ett par dagar. Efter ungefär 3 dagar så började jag få ont i tårna (framförallt stortån) på höger fot. Efter denna gång har jag inte kunnat gå längre än ett par hundra meter innan det börjar göra ont. Det jag tillslut kommit fram till är att problemet endast uppstår om jag går lite fortare, då skon viker ihop sig i den främre delen när högerfoten så att säga är bakom mig. Är detta något som någon upplevt med andra kängor? För jag upplever inte detta problem med några andra vanliga mjuka skor. Kan det ha med storleken att göra? Något problem med just Biom Hike?

Vart på tån trycker kängan? Ovanpå, på sidan eller fram? En del kängor kan krympa, det kan ske även efter fler år, det kan motverkas genom att man använder skoblock

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har råkat ut för ett liknade problem själv. Jag fick inte ont men jag domnade bort i höger stortå och det kunde sitta i, i flera veckor efteråt. Det blev ett tryck på senan och nerverna strax bakom stortåleden som orsakade det hela. Problemet försvann då jag köpte ett par nya kängor av samma fabrikat och samma läst men en halv strl större. Så testa Klagers tips, att vidga lästen med skoblock!

Gå till en riktig skomakare och be att han lästar ut tåpartiet på kängorna, fötterna sväller när man går och vecken i skodelen som inte känns i början kan bli till totala fiender.
go tur

Det är på ovansidan av tån det gör ont när skon viker ihop sig i steget. Jag ska ta o testa ovanstående och se om jag får ordning på mina befintliga kängor då. Vänsterkängan funkar bra och det kan bero på att mina fötter är olika stora. Så skulle väl ha en 44 på vänster och 45 på höger då kanske! :)

Tack för tipsen iallafall!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips