Ont i hålfoten

Har åkt telemark "på allvar" i cirka ett år. Innan jag börjar åka brukar jag försöka värma upp för att undvika "kallstart". Men oavsett om jag värmer upp eller ej får jag alltid värk i hålfoten den första halvtimmen, det känns ungefär som om hälsenan är för kort och att det drar under foten. Värken brukar släppa efter ett par åk, men det här är rätt så irriterande i alla fall. Nån annan som har liknande erfarenheter och kan dela med sig av tips på hur man blir av med värken?

Ska kanske tillägga att jag åkt med allt ifrån Scarpa T2 (provat med att spänna pjäxan lite lösare/hårdare, men märker ingen skillnad) till låga läderpjäxor. Detta verkar inte spela någon roll.

Telishälsningar,
Petra
 
Jupp,

har samma "åkomma". När jag nån gång får tillfälle att köra telemark, så blir det med ett par (jag vet, hopplöst omoderna) Crispi D-Racer, dvs hög läderpjäxa.

Och precis som du säger, så under ca första halvtimmen, så drar det i hålfoten. Ibland rejält, ibland knappt nånting. Jag har ibland även sendrag i foten, då jag inte åker telemark. Jag har resonerat som så att det är nåt liknande (fast inte lika smärtsamt) och eftersom det försvinner av sig självt efter stund så är det nog inte så farligt.

/Håkan
 
Ni kanske skulle klara er utan det onda om ni skaffade hålfotsinlägg hos någon ortopedtekniker, jag har själv två par. Funkar utmärkt, jag har dock inte använt dem i telemark situation, men man får en helt annan stabilitet vid löpning.

God tur
/anders
 
Hålfotsinlägg

De stabiliserar hålfoten. Stöttar så att den inte "faller" in... Vilket kan orsaka diverse problem...

Mvh

Niklas
 
Japp,

det är jag med på, men om man har ont just under den första halvtimmen då man åker telemark. Då är det ju något som endast inträffar i början av åkningen, som "värms upp" el likn. Hade besvären blivit värre ju längre stund jag åkt, eller om jag fått ont efteråt så kanske inlägg hade varit nåt.

/Håkan
 
Kramp i hälsenan?

Håkan K; sa:
Japp,

det är jag med på, men om man har ont just under den första halvtimmen då man åker telemark. Då är det ju något som endast inträffar i början av åkningen, som "värms upp" el likn. Hade besvären blivit värre ju längre stund jag åkt, eller om jag fått ont efteråt så kanske inlägg hade varit nåt.

/Håkan

Jag har funderat på om det är hälsenan som är för kort och drar ihop sig i kramper när man börjar åka. Men i så fall så skulle ju värken aldrig uppstå om man stretchar hälsenan före åkningen, vilket jag brukar göra. Jag tycker att den här smärtan är skum, men intressant att andra erfarit samma sak. Någon sjukgymnast eller likn som kan komma med expertråd?

Petra
 
Kniper med tårna?

Jag kniper ibland med tårna under de första åken och då kan jag få kramp i hålfoten. Det brukar släppa när jag väl koncentrerar mig på att inte knipa... Kan ni ha samma problem?
 
Re: Kniper med tårna?

Karin; sa:
Jag kniper ibland med tårna under de första åken och då kan jag få kramp i hålfoten. Det brukar släppa när jag väl koncentrerar mig på att inte knipa... Kan ni ha samma problem?

Så skulle det kunna vara i mitt fall. Har inte tänkt på det, men det är möjligt att jag kniper med tårna (nu när jag funderar på saken). För sist jag åkte (dvs igår) kände jag att värken försvann när jag medvetet försökte lägga mer tyngd på just hålfoten och inte trycka ihop tårna. Hmmm...
 
Kramp uppstår av två orsaker:

För hög belastning, eller för hårt tryck på foten.

Det som egentligen händer i foten är att valvet som alla har mer elle mindre, trycks ihop. När detta sker dras muskler och senor under foten ut och efter ett tag börjar dessa att krampa.

Att spänna pjäxan kan hjälpa mot hög belastning men detta kan i sin tur ge upphov till för hårt tryck...en svår balansgång mao.

TIPS:

-En hjälp kan vara att använda hålfotsinlägg som hindrar valvet att tryckas ihop. Viktigt är att dessa är formade efter DIN fot annars kan dessa få motsatt effekt!

-Ett annat sätt är att använda mindre strumpor och hårdare sulor, ju mjukare innhåll i pjäxan desto hårdare måste du dra åt för att sitta fast. Dessutom stryper allt mjukt i pjäxan effektivt allt blodflöde till foten.

-Köp rejäla pjäxor med ordentligt stöd för foten, detta minskar belastningen och troligtvis krampen.

-Träna, se till att träna fötterna och fotlederna på försäsongen, ställ dig på en hög tröskel och pumpa med fotlederna tills mjölksyran sprutar!

-Spänn pjäxan försiktigt och åk försiktigt i början på dan! Öka sen på trycket i pjäxan och farten i backen efterhand!

-Gör som proffsen, spänn upp mellan åken och låt foten vila!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stadan Ont på utsidan av fötterna? Telemark 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.