luktafotogen
Avstängd
Lustigt att läsa att folk klättrar trad på quickdraws. När har det blivit ok? Inte ta med slingor? Hur förlänger ni för att minska repdrag? En del av det ni skriver är helt främmande.
Aaargh, satiken va fint!! Detektivade fram att det är Store Blåmann du är på?
Ser vilt ut!
Lustigt att läsa att folk klättrar trad på quickdraws. När har det blivit ok? Inte ta med slingor? Hur förlänger ni för att minska repdrag? En del av det ni skriver är helt främmande.
Ang skruvkarbiner och prussikar så gick jag kamraträddningskurs 1 å 2 nyss, och insåg att man löser problem betydligt enklare om man har minst 3 prussikar och 4 skruvisar på selen. Helst mer, men det kändes som ett minimum. Cordeletten däremot, kan nog bytas mot en 240 dyneema på de flesta turer, om hängande stand blir aktuellt.
Att bygga stand av repet är snabbt och smidigt, gör jag alltid på enrepors. Dock skulle jag inte bygga hängande av repet, pga clusterfuckeffekten
Det gör jag, och många andra skulle jag tro. Vad kallar du det? "Två-karbiner-med-en-slinga-emellan"?I min värld består en quickdraw av en sydd bit slinga med två öglor som håller karbinerna någorlunda på plats. Har fått lära mig att inte använda dem på annat än fasta säkringar. Som exempel kallar jag inte en 60 cm dyneema rundsling med två karbiner för qd?
I ett räddningsscenario kan du nästan uteslutande använda vanliga karbiner, som du ändå har på quickdraws, kilpetare osv... prussik-snören kan rackas på kritpåsen, då glöms de aldrig![]()