Online-kartor över Norge

Hej

Har precis upptäckt lantmäteriets online-kartor där man kan kolla på fjällkartor direkt på nätet, tycker att det är riktigt bra att man kan sitta och planera vandringar redan innan man har tagit sig tid att köpa karta. Nu undrar jag om någon känner till liknande tjänst i Norge?

Hälsningar
Mikael

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har papperskartor i 1:50.000 från 2 vandringer i "gamla dagar" på Finnmarksvidda i 1986 och lite 1997 och har just jämfört med båda länkar ovan.
Båda kartor syns vara bra. Som KLAGER antydde så beror valet väl på vad man vil med kartan. Vil man ha NTF-leder, stugor osv är ut.no's troligen bäst.
Inom samma målstok över ca 1:50.000 syns kartbilden vara ganska ens och svarer bra till de gamla papperskartor.

Jag bifogar två kartor från samma ort i Øvre Anárjohka nasjonalpark i ca 1:15.000

Men zoomar man in blir bilden på ut.no's snabbare mer detaljerad (jämföra höjdkurvar - 10 m ekvidistans versus 20 m, 10 m kommer senare på statkart.no) och behållar flera lokalnamn.
Det som jag tycker är skilnaden till statkart.no's fördel är man kan på statkart.no zooma ändo längre ïn, till 1:469 (ut.no's karta "endast" ca. 1:15.000).
Vad som syns som brist på detaljrikdom syns man kunna välja senare på statkart.no. T ex vises det trigonometriska punkt på Noarvváš först när man väljer det. till. Annat att välja till här är t ex UTM nätet.
Därför är det väl detta karta som kommer Läntmäteriets i Sverige närmast

(och ja, visst finns även bra nätkartor i Danmark:))

Bilagor

• Noarvas ut no.jpg
    Noarvas ut no.jpg
    66.8 KB · Visningar: 2,028
  • Noarvas statkart no.jpg
    Noarvas statkart no.jpg
    81.8 KB · Visningar: 1,978

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg