Once upon a time...

Vad gäller vevlager med utanpåliggande lagerskålar så stämmer det att det är rätt vanligt med kort livslängd, men jag vet inte om så många av alternativen är så himla roliga heller.
Min favorit är nog kassettvevlager med fyrkantsaxel. Ett med hygglig kvalitet är bra kapslat och klarar åratal av hård miljö utan problem och utan service.
Och när de slutligen tar slut så är de enkla att byta. Egentligen det enda kinkiga är att vevarmarna måste monteras med rätt moment för att inte börja glappa och ta skada.

Gillar du inte axlar med snabblås så går det som regel alldeles utmärkt att byta till solida axlar. Fjädrarna kan man gott undvara, och det är bara en excenter per hjul. Men visst, för vardadscykling så tillför inte snabblåset särskilt mycket. ÅAS så stoppar knappast ett par kupolmuttrar inte en tjuv med eftertanke nog att ta med sig en skiftnyckel mer än 20-30 sekunder.
Och gängade styrlager är väl inte så lättjusterade? Visst, om man har den där tunna specialskiftnyckeln kanske, men annars? De ogängade däremot, där justerar man lagerspelet med en tokvanlig insexnyckel.
Visst, köper man en cykel anpassad för en annan så är en gängad gaffel med insticksstam lättare att höjdjustera. Men köper man en cykel med gaffeln okapad så finns det lösningar för att få höjden ännu mera lättjusterad än för insticksstammar. Bara man vet vad man ska fråga efter så går det att ordna.

Håller med.

Och faubervev? Seriöst? Gängade kassetter är bättre på alla sätt. Man får vara genuint dålig på mekanik om man tycker att cykeltekniken idag är för komplicerad. Utvecklingen går inte bakåt, den spretar åt alla håll. Tycker det är svinbra att handlare idag kan erbjuda ett modernt fordon som man kan förflytta sig från a till b på rimlig tid, med komfort och liten ansträngning. Ett tungt as till militärcykel är knappast nåt att sträva efter. Och växelnav? Hahaha, rullmotstånd av gudsnåde och reglage som har en livslängd mätt i månader. Nej tack. Ge mig en räser med en campa gruppo och bra sadel vilken dag i veckan som helst. Gärna med en stor fin sadelväska och stänkor.
 
Ett citat

Låt mig citera en amerikan (som vid tidpunkten cyklade på en kolfiberskapelse som måste kostat ganska många tusen dollar) jag träffade häromveckan:

"Lighter is always better!"

Cyklister är helt enkelt tokiga i allt som är lätt!
 
Nja... Ville ha en rustik cykel för att åretruntpendla i Norge. Blev en Monark Workbike. 2.36 ekrar, rostfritt rakt igenom. Det är som att cykla ett lok. Från början var den växlad för 40km/t så fick sätta på ett större bakdrev men håller gör den! Nu har jag den för diverse turer runt gården. Får man in en gren i bakhjulet stannar cykeln eller så rasslar det till. :)
 
Alltså, det där tror jag helt enkelt inte på. Kläm fram med beteckningen, eller så tror jag att du bara raljerar.

Det låter faktiskt som om jag bara raljerar. Ja, det är otroligt. Men det är 100%igt sant. Om du personligen tror det eller ej, det gör ingen skillnad. Och nej, just nu letar jag inte fram artikelbeteckningen, handlingarna ligger nånstans i en låda i källaren och som jag skrev, det var för några år sedan, sisådär åtta år.

Men lustigt nog blir reservdelsfrågan snart aktuell igen, vevpartiet är slitet. Om det verkligen finns ett fördjupat intresse kan jag eventuellt återkomma och höra av mig hur det gick denna gång. :)
 
Det låter faktiskt som om jag bara raljerar. Ja, det är otroligt. Men det är 100%igt sant. Om du personligen tror det eller ej, det gör ingen skillnad. Och nej, just nu letar jag inte fram artikelbeteckningen, handlingarna ligger nånstans i en låda i källaren och som jag skrev, det var för några år sedan, sisådär åtta år.

Men lustigt nog blir reservdelsfrågan snart aktuell igen, vevpartiet är slitet. Om det verkligen finns ett fördjupat intresse kan jag eventuellt återkomma och höra av mig hur det gick denna gång. :)

Att Shimano skulle släppt ett vevlager som försvunnit HELT från marknaden på bara 5-8 år framstår bara som synnerligen osannolikt. Eller ja, en EXAKT reservdel kanske inte längre är tillgänglig, men att det inte skulle finnas något kompatibelt verkar otroligt.

Det enda jag kan tänka mig som försvinner så snabbt skulle vara nåt från Shimanos komfortserie, Nexave, som IAF inte säljer så mycket i Sverige. Men vevpartier och vevlager är fortfarande korskompatibla med standardsortimentet. Krävs inte särskilt mycket för att plocka ihop en ersättare där heller.
 
Det går

att köpa cyklar idag där underhållsbehovet är litet men där det finns många växlar, bra bromsar utan att slita sönder fälgar och fungerande belysning.

Kedjeväxling är lättmeckat och är fortfarande effektivast energiuttnyttjande men känsligt för t ex påkörning kvistar smuts etc.

Rohloff Speedhub förvisso dyrt men regerar ur underhålls och tillförlitlighetssynvinkel, speciellt om man kapslar in kedjan. Påstås att moderna remmar i stället för kedja håller längre än kedjor men jag tvivlar.
Smord kedja är mekaniskt effektivare än rem har jag läst.

Thure
 
Gillar du inte axlar med snabblås så går det som regel alldeles utmärkt att byta till solida axlar. Fjädrarna kan man gott undvara, och det är bara en excenter per hjul.

Du har självklart rätt ang. antalet excentrar, jag tänkte fel.

Visst kan man byta, men jag ser fortfarande inte hur denna axeltyp är bättre än mutteraxlar. Det är väl fr.a. racer-/landsvägscyklister som behöver byta hjul snabbt, så för den stora majoriteten av cyklister kan det väl knappast ha gynnat. Och jag vidhåller nog att mutteraxlar motverkar ett inte obetydligt antal "fylle-infall" som folk kan få på väg från krogen...

Mats
 
Och faubervev? Seriöst? Gängade kassetter är bättre på alla sätt.

Berätta gärna vilka dessa sätt är, annat än att det är en mycket lättare konstruktion. Googla "failing bottom bracket", det är intressant läsning.

Och växelnav? Hahaha, rullmotstånd av gudsnåde och reglage som har en livslängd mätt i månader.

Speedhub-användarna verkar vara av en annan uppfattning (även om denna överkomplexa konstruktion inte tilltalar mig personligen). I övrigt beror det väl på typen av cykling. För åretruntpendling i svenskt klimat, t.ex., lär nog en utanpåliggande växel ge upp långt innan ett gammalt treväxlat F&S Dreigang 515 gör det.
 
Det är väl fr.a. racer-/landsvägscyklister som behöver byta hjul snabbt, så för den stora majoriteten av cyklister kan det väl knappast ha gynnat.
För mig, som transporterar cyklar inuti bilen är det MYCKET enklare med snabbkoppling.

Och jag vidhåller nog att mutteraxlar motverkar ett inte obetydligt antal "fylle-infall" som folk kan få på väg från krogen.
Om du är orolig över vad du kan ställa till med på fyllan så tycker jag att du bör låta din cykel stå,
oavsett hur du har monterat hjulen på den.
 
W. H. Fauber, RIP :)

Mats
 

Bilagor

  • 1899_Fauber_Crank_Hanger_202.jpg
    1899_Fauber_Crank_Hanger_202.jpg
    106 KB · Visningar: 536
  • 1899_Fauber_Crank_Hanger_13.jpg
    1899_Fauber_Crank_Hanger_13.jpg
    221.7 KB · Visningar: 264

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.