Omvandling färdspår till rutt för ytberäkning

I Silva Multinavigator kan man ju beräkna innesluten yta i en RUTT (rundbana). Jag undrar om någon vet hur man kan beräkna ytan om man inte har rutten inlagd, men har det loggade FÄRDSPÅRET.
Ett sätt är ju att, i Fugawi, plocka ut och skriva ned ett antal punkter från färdspåret och sedan mata in dessa som waypoints, skapa en rutt och beräkna ytan. Krångligt!! Typiskt exempel där man vill utnyttja datorkraft! Har jag möjligen missat att Fugawi kan klara problemet?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fugawi räknar ytan

Hej,

Med Fugawi räknar du lätt ut ytan på den inneslutna arean i ett färdspår.
Du kan ju också lätt rita ett eget färdspår med färdspårsverktygetoch sedan få ytan.

T.ex. om du har en karta med dina ägor kan du rita tomtgränsen och få ut ytan på ägorna.

Så här gör du när du har ett färdspår som du vill beräkna ytan på:
- Gå in i färspårsbiblioteket och dubbelklicka på det färdspår du vill beräkna ytan på.
- I det nya detaljfönstret med färdspåret så klickar du på symbolen Area (gul sybol med vertikala och horisontala streck).

Du får nu direkt ytan på färdspåret.

Du kan läsa mera om detta i Fugawis hjälpfiler.

Lycka till
Göran

Ytberäkning loggat färdspår

Tack för svaret. Jag har förstått att beräkna yta om jag använder ritverktyget för att skapa färdspåret. Men när jag har ett LOGGAT färdspår får jag meddelandet:"Invalid Area for Track". Kan det bero på att start och målpunkt inte sammanfaller, några meter kan det ju diffa?

Automatisk slutning

Den formel som man brukar använda (den enda jag känner till, i alla fall) för att beräkna areor när man vet ett antal koordinater, förutsätter att man förbinder sista punkten med den första, så att man får en sluten yta på det sättet.

Anders

Fugawi och area beräkning

Hej,

Om du inte har samma koordinat i början som slutpunkt på färdspåret så fixar Fugawi 3 detta vid beräkningen genom att förbinda första och sista punkten med varandra. På vis får du en innesluten area som lätt kan beräknas.

Mvh
Göran

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips