Området väster om Padjelanta.

Hejsan!

Jag håller på och planera en liten påsktur från Kvikkjokk till Ritsem och för att undvika att skida i gamla innötta spår har blickarna fallit på området längs Norsk-Svenska gränsen norr om Sulitelma.

På det stora hela är de flesta vägvalen lätta att göra, men det finns två små frågetecken som jag gärna skulle få hjälp med att räta ut av någon som rört sig i dessa ganska ovanliga trakter.

Det första frågetecknet är följande. Planen är att skida från Sårjåsjaure till Leirvatnet via Blåmannsisvatnet och Skagmadalen. Vi startar västerut över Bajit Sorjosjavri (i Norge) och ner till Blåmannsisvatnets södra ände via den södra dalgången som är kantat av ett antal små glaciärer. Finns det någon som gått eller skidat denna dalgång (dvs ner till Blåmannsisvatnet) och kan bekräfta att den är farbar och det bästa vägvalet?

Ett par dagar senare är planen att skida norrut genom Rago Nasjonalpark. Här är det naturliga vägvalet att skida i dalen nedanför Rahkotjåhkkå. Men det skulle vara MYCKET trevligt om det gick att runda Snötoppen och skida upp längs Trolldalen. Men jag är skeptisk till detta alternativ eftersom det ser väldigt brant ut på kartan. Finns det någon som har tuffat genom denna dalgång och vet om den är möjligt att ta sig fram igenom Trolldalen enda ut till gränsen?

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
hade själv tänkt mig en liknande tur i år, vet dock lite om terrängen. I boken "Fjell Norge, Fra Trollheimen til Svalbard" får du en viss øversikt. Denna rutt har de diskuterat på norska sidor som; http://www.fjellforum.net och villmarkssida.no. Obs norrmän kan läsa svenska...

Lavinfara

Har själv bara sett Trolldalen på avstånd sommartid, men lyssnat på några fjällklubbare som skidat i området. Mycket branta och därmed lavinfariga sluttningar. Deras bedömning var att man bör undvika Rago-områdets djupa dalar.

När man tittar på kartan är det inte speciellt överraskande att Ragos djupa dalar är lavinfarliga. Men djupa, branta och smala dalgångar är ju också mycket spektakulara - så där har man en klassisk intressekonflikt. Fast å andra sidan beror ju också hur stor risken är för till stor del på väder och snöförhållanden.

Kort sagt: Bara för att man KAN skida genom en dalgång innebär inte att man väljer att göra det när man väl är på plats. Frågan är om det är möjligt, det är ju alltid trist att komma fram till ett stup och tvingas skida tillbaka.

/ Stefan

PS: Jag har inte lyckats hitta något om Trolldalen eller Skagmadalen på de Norska fjellsidorna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips