Omberg

Jag slutade egentligen att vandra (efter 30 år och 865 vandringsdagar, 890 om lågland räknas) den 31/8 2019 i Schweiz, ryggen protesterade. Försökte inte ens 2020, vågade inga resor med tåg eller buss. Det har blivit en del cykling istället, i Östergötland, men med tådopp i F- och H-län (Sommen, Tranås, resp. Risebo, Gamleby)

Testade idag att gå c:a 8 km med 7 kg på ryggen. Behöver testa igen, lite mer (10 kg) och längre. Vet inte vad min rygg numera tål (buktande och slitna diskar i ländryggen; vad händer med en sådan rygg när man går med packning? Hur påverkas t ex hållningen?)


Projekt, kanske:

Dag1: Buss-tåg-buss hemmet-Hästholmen, vandring till Älvarums udde, tältnatt där.
Dag2: Vidare upp till norra änden (Borghamn), nedåt igen mer åt östra sidan, till lämplig lägerplats, c:a halvvägs till Hästholmen/Alvastra.
Lämplig= tillgång till vatten, helst från naturlig källa, bra tältmark. Tältnatt.
Dag3: Tiillbaka till Hästholmen, Buss-tåg-buss tillbaka hem.

Tar gärna emot tips på vattenställen och rastplatser under vägen.

Jag medför givetvis reningstabletter. Jag vill helst undvika utsatta passager -- jag får svindel redan av att titta på vissa bilder.
 
Det blir vandringsleden Omberg runt du tänker dej då. Jag har inte gått den nordligaste delen men stigen som går mot sjösidan mellan Stocklycke och Västra väggar har några riktigt branta passager, inte så det ger svindelkänslor men lite mödosamt både upp och ner. Mera lättvandrat uppe på berget
Vid Älvarums udde kan det vara ganska blött på marken men det finns ett mysigare ställe att sätta tält på strax söder om vindskyddet, till vänster om stigen innan den går ihop med en skogsväg.
Hälle källor har friskt och gott vatten! Vid ett ställe som kallas Svartsvall finns en brunn med pump utanför tomten, där har jag tagit vatten nån gång. Stocklycke vandrarhem tycks ha öppet så där går säkert att få vatten.
Vid Marbergen går fint att tälta, en liten avstickare från huvudleden. Likaså finns fina ställen där jag gott skulle kunna tänka mej en tältnatt är när man kommer ut mot östra kanten av Omberg vid Renstadfällan. Lite svårt med vatten intill lämpliga tältplatser utom vid Älvarums udde...

God tur!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det blir vandringsleden Omberg runt du tänker dej då. Jag har inte gått den nordligaste delen men stigen som går mot sjösidan mellan Stocklycke och Västra väggar har några riktigt branta passager, inte så det ger svindelkänslor men lite mödosamt både upp och ner. Mera lättvandrat uppe på berget
Vid Älvarums udde kan det vara ganska blött på marken men det finns ett mysigare ställe att sätta tält på strax söder om vindskyddet, till vänster om stigen innan den går ihop med en skogsväg.
Hälle källor har friskt och gott vatten! Vid ett ställe som kallas Svartsvall finns en brunn med pump utanför tomten, där har jag tagit vatten nån gång. Stocklycke vandrarhem tycks ha öppet så där går säkert att få vatten.
Vid Marbergen går fint att tälta, en liten avstickare från huvudleden. Likaså finns fina ställen där jag gott skulle kunna tänka mej en tältnatt är när man kommer ut mot östra kanten av Omberg vid Renstadfällan. Lite svårt med vatten intill lämpliga tältplatser utom vid Älvarums udde...

God tur!
Tack. Blir en del attt grubbla på. Konstigt med platser med vindskydd och tji vatten, t ex Hjässatorget.
 
Tack. Blir en del attt grubbla på. Konstigt med platser med vindskydd och tji vatten, t ex Hjässatorget.
Det blir vandringsleden Omberg runt du tänker dej då. Jag har inte gått den nordligaste delen men stigen som går mot sjösidan mellan Stocklycke och Västra väggar har några riktigt branta passager, inte så det ger svindelkänslor men lite mödosamt både upp och ner. Mera lättvandrat uppe på berget
Vid Älvarums udde kan det vara ganska blött på marken men det finns ett mysigare ställe att sätta tält på strax söder om vindskyddet, till vänster om stigen innan den går ihop med en skogsväg.
Hälle källor har friskt och gott vatten! Vid ett ställe som kallas Svartsvall finns en brunn med pump utanför tomten, där har jag tagit vatten nån gång. Stocklycke vandrarhem tycks ha öppet så där går säkert att få vatten.
Vid Marbergen går fint att tälta, en liten avstickare från huvudleden. Likaså finns fina ställen där jag gott skulle kunna tänka mej en tältnatt är när man kommer ut mot östra kanten av Omberg vid Renstadfällan. Lite svårt med vatten intill lämpliga tältplatser utom vid Älvarums udde...

God tur!
Undrar förstås vad "lite svårt" kan betyda. Vatten brukar finnas eller inte finnas, möjligen beroende på årstid. Trots min höga ålder tror jag inte stigningar i sig är något större problem, så länge underlaget medger gott fotfäste. Utför kan vara värre. Jag har aldrig använt stavar på låglandsturer, men det kanske är idé att ta med såna? (i fjällen och kontinentala berg får jag ofta parera när underlaget rör på sig).

Med lite tur kan utflykten äntligen bli av denna vecka.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Undrar förstås vad "lite svårt" kan betyda. Vatten brukar finnas eller inte finnas, möjligen beroende på årstid. Trots min höga ålder tror jag inte stigningar i sig är något större problem, så länge underlaget medger gott fotfäste. Utför kan vara värre. Jag har aldrig använt stavar på låglandsturer, men det kanske är idé att ta med såna? (i fjällen och kontinentala berg får jag ofta parera när underlaget rör på sig).

Med lite tur kan utflykten äntligen bli av denna vecka.
Då reviderar jag mitt svar från "lite svårt" till att vid de tältplatser jag nämnt finns inget vatten, utom vid Älvarums udde där man kan ösa direkt ur Vättern.
I de branta passagerna hade jag önskat att jag haft med stavar då jag gick där i våras. Är det blött finns halkrisk och om det är torrt som när jag passerade kanar fötterna lätt i lös jord så jag rekommenderar stavar.
Önskar dej en god tur!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.