Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Membranens funktion har diskuterats i massor av trådar. Är du säker på att fukten kommer utifrån? Att det inte är fukt som kommer inifrån och kondenserar på insidan av tyget? Om luften utanför tyget är fuktigare och varmare än innanför tyger så kommer fukten att gå bakvägen genom membranet (dock inte vatten, bara luftfuktigheten som kommer att gå åt "fel håll").
Jo, jag har upptäckt det på ett lite annorlunda sätt (kanske?). Värmehandtag på MC:n i kyla är skönt. Värmehandtag i kyla och regn? Leder bara till att man blir blöt om händerna...
Jo, jag har upptäckt det på ett lite annorlunda sätt (kanske?). Värmehandtag på MC:n i kyla är skönt. Värmehandtag i kyla och regn? Leder bara till att man blir blöt om händerna...
för om det inte är blött igenom är det nog bara så att yttertyget (det vattentäta membranet sitter innanför) blir blött men att membranet sedan stoppar vätan, så är det på mina G-tex-grejjer... sen kan det såklart vara svett oxå... om det blir blött på insidan, för att membranet är vattentätt råder ingen tvivel om.
Ahhh... mitt favvoämne. Vi blir alla häpna när vi köper dessa fantastiska plagg och så blir vi blöta när vi går i regn.
Det hela handlar om diffusion. Om mängden vattenmolekyler är högre utanför mebranet så funkar inte diffunderingen från din hud, trots ångtrycket, du blir blöt.
Men när regnet slutar så börjar diffunderingen omedelbart och du torkar. Med andra ord funkar GoreTex bäst när det inte regnar och är kallt. Men det är iaf det bästa vi har - Gore rules
Men kolla under duschen som det sagts eller ännu bättre med trädgårdslang föra att få tryck mot plagget. Står du stilla utan att svettas skall du inte bli blöt och om du blir så är det hål i membranet eller så kommer det in genom sömmarna. Isf skall du reklamera.
Jag fick nya brallor fast det var fem år gamla, säger inte vilket märke. // Roland
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer