Om kartor

Hej!

Jag rättade idag ett litet fel på Open Street Map, och kom då att reflektera lite över kartor i lite mera generella fall. På Open Street Map hamnar saker som användarna spontant anser bör finnas på kartan, medan det på de flesta andra kartor är någon organisation som avgör vad som är det viktiga att få med. Det kräver naturligtvis inte någon djupare analys för att inse att de båda vägarna har både för- och nackdelar.

Min fundering är om det skulle vara en bra idé att införa "Open Street Map"-tänket som en overlay på exempelvis kartverkets kartor? Jag inbillar mig att detaljnivån skulle kunna bli betydligt större på vissa platser. Är det en rimlig tanke?
 
Borde

kunna funka. Man kan redan nu ha Open Street Map och t ex Frilufskartan Pro i samma GPS och välja vilken karta som skall visas.

Thure
 
Min fundering är om det skulle vara en bra idé att införa "Open Street Map"-tänket som en overlay på exempelvis kartverkets kartor? Jag inbillar mig att detaljnivån skulle kunna bli betydligt större på vissa platser. Är det en rimlig tanke?
Tanken är absolut rimlig.

Funderingar i de här banorna börjar gro inom Lantmäteriet. Modeordet är crowdsourcing som innebär att LM i det här fallet skulle erbjuda den som vill att skicka in data till ett fritt tillgängligt lager att användas tillsammans med övrig information.

I nuläget finns det inte någon klar idé kring vad LM:s motprestation skulle vara mer konkret. En förutsättning för att göra möjligheten intressant är ju att uppgiftslämnaren får något tillbaka.
 
Open Street Overlay Map vore inte dumt. Olika kartor beroende på syfte.

Skoterledskartan är ett exempel på overlay karta. Ruttbar dessutom. Jag kan tänka mig speciella kartor för jaktmarksgränser, turistpromenader, skidleder mm.

Själv använder jag i betydande omfattning trackmaps för MC-åkning. Det är overlaykartor som jag gör utgående från spår. Spår jag fått av kompisar, skapat med google earth, etc. Dessa overlayer visar jag ovanpå en topografisk karta. T ex Friluftskartan Pro i Sverige.

Att jag använder trackmaps beror uteslutande på att Garmin successivt tar bort funktionalitet i nyare modeller. I de allra nyaste funkar varken spår eller rutter längre om man vill ut på småvägar. Så vad jag förstår så ökar behovet av Open Street Overlay Maps för var dag som går.

Förr kunde man skicka rutter eller spår till sina kompisar som man skulle ut och köra med. Numera är inte Garmins GPS:er kompatibla med varandra så man kan inte enkelt byta rutter och spår. Däremot så tycks just overlaykartor funka på alla.
 
Jodå nog finns det Garmin-modeller där rutter och spår kan användas, Montana och Oregon t.ex. Däremot tycks inte detta finnas på modeller specifikt avsedda för bilnavigering vilket jag tycker är en brist.
 
Jodå nog finns det Garmin-modeller där rutter och spår kan användas, Montana och Oregon t.ex. Däremot tycks inte detta finnas på modeller specifikt avsedda för bilnavigering vilket jag tycker är en brist.
Varken Oregon eller Colorado är särskilt lämpade till mer seriös användning av rutter eftersom det inte går att stänga av automatisk ruttomräkning (=automatisk ruttförstöring).

Även Montanan är rätt kass på rutter medan den är suveränt bra på spår.
 
Trackmaps?

Själv använder jag i betydande omfattning trackmaps för MC-åkning. Det är overlaykartor som jag gör utgående från spår. Spår jag fått av kompisar, skapat med google earth, etc. Dessa overlayer visar jag ovanpå en topografisk karta. T ex Friluftskartan Pro i Sverige.

Hmmm....trackmaps ?? är det någon applikation?
Jag har en massa "Active Log"-filer med skoterleder från Åkersjön jämtland som jag skulle vilja ha som en overlay-karta. Det är ju inte speciellt smidigt att sammanfoga dessa filer till ett spår. och då skulle en overlay-karta vara lösningen....kanske.

Har du möjlighet att utveckla detta med trackmaps så vore jag tacksam

/Uffe
 
Hmmm....trackmaps ?? är det någon applikation?
Är mer ett begrepp. I detta fallet är det troligen en karta för garmin som bara består av spår som konverterats till polylines och en transparent bakgrund. I de flesta Garmin-gps:er kan du visa den som en karta ovanpå en annan.
Jag har en massa "Active Log"-filer med skoterleder från Åkersjön jämtland som jag skulle vilja ha som en overlay-karta. Det är ju inte speciellt smidigt att sammanfoga dessa filer till ett spår. och då skulle en overlay-karta vara lösningen....kanske.
Inga problem att göra med GPSMapEdit. Sök efter "garmin map transparent"

Skoterleder:
http://www.kartman.se/

Gratisprogram som gör det du vill göra:
http://www.javawa.nl/imgfromgpx_en.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
Crimper Kartor i tyvek Navigering 8
fluff Vilka kartor använder ni? Navigering 26
ajn Egna kartor i IPhone Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.