Om absidens båda funktioner

Jag skulle vilja fråga om matlagningserfarenheterna i absiden. Hur många har varit med om att yttertältet smälte delvis repektive började brinna?
Själv kan jag redovisa två fall, ett när min far lyckades bränna stort hål i en bomullsabsid med hjälp av ett bensinkök som flammade upp, dels min kamrat som lyckades elda upp ett nylontält mm med hjälp av köket.
Här på utsidan har vi läst om diverse malörer men det vore intressant att få dem samlade, om inte annat så ur ett tälteldarperspektiv.
Själv har jag brånnt hål i ett tälttak med en väl häftig ljuslykta......Det är glömt och lagat.

Gearnett :)

Har klarat mina absider faktiskt fast det har varit nära några gånger helt klart!

Men sist så lyckades jag smälta gearnettet i mitt Expead Orion Extrem tält...
Hängde min micro lantern under nätet först men då hamnade lampan så nära golvet... höjde lampan högre upp genom att sätta kroken i själva tält taket istället för i gearnettet... tjänade ju 2-3dm på det... men men.. det blir ju ganska varmt när man sakta men säkert höjer ljusstyrkan allt eftersom det blev mörkare ute...

Såg det faktiskt inte förren på morgonen när jag skulle montera ner lampan... var bara ett hål där fästet ska igentligen sitta... otroligt att nätet satt fast alls...

Har köpt ett nytt gearnett och kommer inte att göra samma blunder igen :)

/Krister

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
HB Nallo 3GT: rätt många matlagningstimmar (så gott som alltid blir det inomhusmatlagning), inga problem.
Gaskök: MSR Pocket Rocket eller Primus Multifuel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips