Oljeliknande på myrar?

Jag vet inte om det är det du tänker på men ganska ofta ser man rester av bensin och eller olja på platser och utmed leder som ofta trafikeras av snöskotrar på vintern. Tyvärr verkar dessa rester ligga kvar ganska länge på sommaren i vissa fall.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har tänkt samma tanke men har svårt att tro att olje- eller bensinrester skulle finnas kvar så länge i sådan stor omfattning. Jag är nog inne på att det är nånting naturligt förekommande.
 
Järnoxid, när den är tunn ligger den som en 'oljefilm' på vattnet men när den med tiden blir tjockare ser man att det är rost. Samla ihop och låt vattnet avdunsta och riv det till färgpigment. Man kan även rosta den i stekpanna eller vook för att få en mörkare färg. En av de färgstoff som finns i naturen. Läs mer på norska Olje i myra? - PDF
 
Det låter som en rimlig förklaring. Jag ska läsa igenom länken vid tillfälle. Det känns som om jag har kommit ännu ett steg närmare att bli klok!
 
Järnoxiden kan sedan fall ut och bilda s.k. myrmalm, som historiskt har varit den mest lättillgängliga formen av järnmalm. Man brukade plocka upp myrmalmen från botten med långa skopor.
 
Mangan

Mangen lägger sig ofta på vattenpölar och ser ut som oljeskimmer på ytan. Järoxid (rost) och mangan finns ofta på i samma marker som mangan men oxiden är kraftigt röd (återigen rost)färgad.
 
Metan och svavelväte i en myr har kanske utseende av en oljig hinna - förutsatt att omgivningstemperaturen är lägre än −161.6 °C respektive -60.3 °C. :)
 
Järnoxid, när den är tunn ligger den som en 'oljefilm' på vattnet men när den med tiden blir tjockare ser man att det är rost. Samla ihop och låt vattnet avdunsta och riv det till färgpigment. Man kan även rosta den i stekpanna eller vook för att få en mörkare färg. En av de färgstoff som finns i naturen. Läs mer på norska Olje i myra? - PDF

Aha, för en gångs skull är man glad när man får veta att man har haft en felaktig uppfattning i många år! Naturligt förekommande järnoxid låter trevligare än bensinrester, vilket jag fått höra det rört sig om.
 
Kul att få lära sig något nytt!

Förklaringen i den norska pdfen verkar mycket vederhäftig dvs att järnet i den syrefattiga myren finns som Fe++ men att kontakten med luft oxiderar järnet till den Fe+++ som reagerar med vatten och bildar det svårlösliga saltet järnhydroxid Fe(OH)3 som lägger sig på ytan av stillastående vattenpölar.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips